TUIXENT TOUR: CARRERADA DEL MIQUEL – BOSC DEL FITER – CAMÍ DE CAN DEU SERRA - FONT DE L’AIGÜETA – LES FEUS DE MOLA – PLANELLS DEL SASTRÓ

 Volia fer un tomb per anar a veure les Feus de Mola – i potser m’he passat de volta - . Les Feus és un localisme que segurament procedeix de les Deus (Fonts). Es tracta d’unes fonts que són mentideres ja que pot surgir de forma sobtada l’aigua sense que plogui. La gent del país diu que això passa quan hi ha llevantades i plou a la vall de la Coma, però poder l’explicació és més senzilla. Recorregut que es pot escurçar considerablement si es puja per la pista del coll de Mola (pràcticament es pot arribar a les Feus amb cotxe), però m’agrada estirar les cames.

Descripció de l’itinerari.

Surto de la plaça del Dalt o plaça del Cadí de Tuixent on hi ha l’ajuntament. Vaig per la carretera d’accés al poble. Passo per davant de l’escola que deixo a l’esquerra.

FITXA TÈCNICA

VALORACIÓ: Recorregut circular pel poble de Tuixent que ens permet descobrir el Fiter, recobert de pins roigs, i les fonts de les Feus de la Mola i l'àrea de pic-nic i jardí botànic dels Planells de Sastró.

DIFICULTAT: Moderada. Alerta el tomb que fem per les Feus. Actualment hi ha una corda per superar algun tram.

TEMPS: 3 hores 36 minuts

LONGITUD: 12,44 km

DESNIVELL: 525 metres

4 min Casa de la Forestal. Deixo la carretera i agafo la pista que em duu a la Forestal. Al costat hi ha el jardí botànic, digne de ser visitat, i un primer cartell informatiu que m’indica que he de seguir la Carrerada del Miquel (o d’en Miquel) que puja per la vora del Jardí. Aquest camí fou recuperat per una subvenció de la CE en un taller per afavorir la integració de la dona en la vida laboral de la vall. Puja dibuixant ziga-zagues.

26 min Plafó informatiu dels antics camps de conreu de la vall de Tuixent que s’han anat deixant de treballar. Mentre hem pujat hem pogut veure tot de marges que parcel·laven aquest sector del Fiter que actualmente està envaïts per pins.

30 min Surto a la pista del Fiter. Vaig a l’esquerra amunt.

35 min Revolt de la pista. Per la dreta veig que surt un sender (Veure aquí la continuació).

51 min El GR abandona la pista i tira pel bosc. De fet va a buscar una pista superior paral·lela. Error meu, continuo per la pista que aviat es perd engolida pel bosc i que segueixo com puc. En el mapa de l’ICC 1:10000 encara surt com a camí. Acabo sense camí pel mig del bosc.

1 h 06 min Enllaço amb la pista del Fiter que hauria d’haver seguit. Una mica abans hi ha el trencall que remunta fins al Cap del Prat, però nosaltres anem per la dreta, ara davallant. Estem en el punt més enlairat del recorregut (1554 m.). Vaig pel camí de Can Deu Serra.

1 h 24 min Trencall a la dreta cap a la Ventajola que deixem. Per a més información clicar aquí. En 28 min arribaríem a Tuixent. Continuem per la pista.

1 h 50 min Ens incorporem a la pista que va de Tuixent al Coll de Mola – Gosol. Anem davallant.

1 h 56 min Font de l’Aigueta, d’on agafa l’aigua el poble de Tuixent. A la dreta hi ha una taula amb bancs i un plafó indicador. Anem per un camí a la dreta, planejant.

1 h 58 min Mirador de les Tietes (davant tenim la barrancada de les Feus per on baixa cabalosa l’aigua quan s’han “engegat les fonts”. Plafó indicatiu. Hi ha tres Feus reconegudes: La Feu Petita, la Feu de la Cascada i la Feu Gran.

Per l’esquerra surt un corriol que seguim. Aviat puja una mica i arribem a la Feu Petita. Tornem pel nostre camí i agafem un camí que travessa el barranc (palanca de fusta).

2 h 06 min Bifurcació de camins. Hi ha uns punts blaus que marxen per la dreta avall i uns punts vermells que s’enfilen muntanya amunt. Anem amunt.

2 h 09 min Nova bifurcació circular. Vaig per la dreta i aviat trobo la surgència de la Feu Gran que fa una mica de balma. De fet el corriol està pensada per enfilar-se per la dreta i passar per damunt de la Feu. Abans d’enfilar-nos amunt podem anar a la dreta i trobar una altra feu que també surt d’una balma més gran (jo no l’havia vist abans i no sé si surt aigua però cal suposar que si).

2 h 15 min Retornem a la cruïlla i agafem el trencall blau, avall.

2 h 18 min Arribem a la Feu de la Cascada que l’estiu de 2023 – any molt sec – encara baixa una mica d’aigua. M’enfilo per la barrancada coberta de molsa per on surt l’aigua i veig dos petites surgències per on escup aigua. Continuo barranc amunt (Alerta opció jabalí).

2 h 22 min El barranc emmolsat queda tallat per un ressalt que m’exigeix fer una petita grimpada.  Més amunt hi ha un altre ressalt que m’obliga a posar les mans al terra. Ara el barranc queda tallat per un extraplom i vaig per la dreta fins sortir al camí dels punts vermells. Tiro avall.

2 h 32 min Mirador de les Tietes, refaig el camí d’anada.


2 h 34 min Font de l’Aigüeta. Tiro pista avall.

2 h 39 min A la dreta hi ha el Forn de Ciment. Continuo per la pista.

2 h 42 min Trencall a la dreta a la Plana. Vaig per la dreta, per la pista principal.

2 h 50 min Pont de la Plana del Sastró, un cop travessat agafo el camí botànic, amb nombroses referències a plantes.

2 h 53 min Font del Planell de Sastró, amb taules i bancs. Tiro camí avall

3 h Per la dreta s’incorpora el camí dels Ribassos. Per saber el recorregut, clica aquí.

3 h 04 min Molí del Ciment, amb una font i una taula amb bancs.


3 h 06 min Per la dreta surt el camí al Prat de Marit. Continuo recte. Veure camí del Prat de Marit.

3 h 17 min Carretera a Tuixent. Vaig a la dreta pel camí vell.

3 h 24 min Surto a la carretera que travesso. Em dirigeixo cap al poble que veig ja davant.

3 h 33 min Travesso de nou la carretera i m’enfilo cap al poble. Entro a Tuixent i pujo per un carrer costerut.

3 h 36min Plaça de Dalt o del Cadí on he començat l’excursió.

Per obtenir el track:

Powered by Wikiloc

Comentaris