RACONS DE LA SEGARRA: AERÒDROM DE L'ARANYO, CASTELLS DE ARANYO I MONTCORTES, NIUS DE METRALLADORES D'EL CANOS

Panoràmica de l'aeròdrom

Ahir va ploure i no vaig poder sortir amb els companys. Demà la previsió també diu que plourà i m'esgarra el que tenia programat. Avui hi ha una previsió acceptable (fred i vent) però decideixo sortir a caminar. Vaig a fer algunes sortides que tenia pendents. Torno a descobrir racons per la comarca de la Segarra. M'ha sortit una jornada ben interessant que no puc evitar d'explicar-vos.

Esquema 1.-  Aeròdrom de l'Aranyó

2. - Els Pallers de l'Aranyó -  Castell de Montcortés - Columbari de Montcortés - Castell de l'Aranyó

3.- Nius de metralladores d'El Canós

1.- AERÒDROM DE L'ARANYÓ: És un espai memorialístic que ha estat habilitat pel Memorial Democràtic on havia hagut un camp d'aviació amb un refugi molt interessant amb dues entrades que s'intercomuniquen amb uns 20 metres de llargada. Quan he anat no he pogut fer la travessa ja que havia un tram amb aigua però poder m'he deixat de fer uns 5 metres. Recordar-vos que els refugis antiaeris tenien dues entrades per si alguna quedava colgada poder sortir per l'altra. També podem veure les restes d'una construcció on es devien allotjar els pilots. Només hi resta el terra però ens ajuden a interpretar la història.

Com arribar-hi?
En el km 9,8 km de la carretera L-310 a Guisona hi ha una rotonda i anem a l'esquerra (sud-est). Al quilòmetre travessem el canal Segarra-Garrigues agafem un trencall a l'esquerra. Està senyalitzat.
0,5 km Aeròdrom d'Aranyó. Plafó informatiu i una mica més enllà hi ha les dues entrades al refugi antiaeri.  Hi ha dos trams d'escales que baixen al refugi on sol haver aigua que ens impedeix fer el tomb. Té una llargada aproximada de 20 metres. Cal dur una llanterna.
Entre les dues boques hi ha un solar on es veu l'estructura on hauria les instal·lacions on romandrien els pilots i mecànics. Encara que l'ocupació de l'aeròdrom fou molt escasa i utilitzat en poques ocasions. Coordenades UTM: 31T  x=351673  y=4620301

2.- PELS CASTELLS DE L'ARANYÓ I MONTCORTES:
En un recorregut molt curt podem fer força descobertes.
Aparco a l'entrada del poble d'Aranyó. Deixo la visita del castell per quan acabi el recorregut. Trobo un indicador de la ruta dels castell del Sió i m'encaro cap al sud (direcció oposada a l'entrada al poble). Cartells indicatius.

8 min Localitzem dues pedres d'unes 4 metres d'alçada. Es tracta dels Pallers d'Aranyó. Segons la llegenda diu que Jesucrist, disfressat de pelegrí, va anar a la casa més forta del poble a demanar poder dormir una nit al paller i els propietaris els hi va negar l'allotjament. El fill de Déu va dir que si no li deixaven dormir en la palla, l'endemà es convertiria en pedra. Així va ser com els pallers es van convertir en pedra. També hi ha la llegenda que diu que si podeu comptar la nit de Sant Joan les pedres que envolten els pallers tres vegades seguides,sense descomptar-vos  podeu canviar de sexe. Ja veieu no hi ha tan problema LGTB. Coordenades UTM: 31T  x=351710  y=4618160.
Retorno cap al poble (16 min). A l'entrada veig la pista que mena a Montcortès que veig al fons.
22 min Deixo a la dreta el trencall al Columbari que visitaré a la tornada. Un minut més endavant deixo la pista i travesso vers un camp (alerta, estava en guaret... no passeu si està conreat).
24 min Pou, prou fons, amb aigua, ara que hi ha tanta secada, amb una fondària d'uns 10 metres. Coordenades UTM:31T  x=352415  y=4618545
Torno al camí, cap al poble de Montcortes. Travessem la carretera.

37 min Castell de Montcortès, de grans dimensions. Roman tancat per una tanca. Amb una mica de cura podeu passar-hi. Recomano fer-hi un tomb. Coordenades UTM: 31T  x=352747  y=4618709 Retorno. Creuo la carretera i vaig pel camí d'anada.
51 min Deixem la pista principal i anem per l'esquerra. Cartell indicatiu.

53 min Columbari romà excavat en la roca, on es depositaven les urnes funeraris. Si pugeu damunt de la roca podeu albirar tombes antropomòrfiques excavades també en la roca. Coordenades UTM: 31T  x=352193  y=4618416. Una mica més enllà hi ha una bassa mig enrunada que ens parla de la importància que té l'aigua en aquests contorns segarrencs.

57 min Podem albirar una cabana de volta. Admiro més els arquitectes de poble que els arquitectes professionals que dissenyen castells o catedrals. Coordenades UTM: 31T  x=352225  y=4618477 Tornem a la pista principal i tornem a l'Aranyó.

1 h 06 min Arribem a l'Aranyó. Ara ens toca endinsar-nos en la vila closa i albirar el castell. Darrera podreu albirar un dipòsit espectacular fet de totxana. Recordar que en aquest castell va nàixer l'escriptor Manuel de Pedrolo.
2.- NIUS DE METRALLADORES DEL CANÓS:
A través de pistes ens apropem fins al llogarret del Canós per cercar uns nius de metralladores que correspondrien a la L2 que era una línia defensiva situada darrera de l'avantguarda del front del Segre. Pensava que em trobaria un niu de metralladores però al ginal n'he localitzat tres.

Descripció de l'itinerari
Des del nucli del Canós agafem el camí de Tàrrega (a l'oest).
6 min A la dreta hi ha un niu de metralladores que hem anomenat núm. 3 que està en mig d'un camp. Pot semblar una cabana ja que està recobert de pedres. El deixem per la tornada.
8 min Deixem el camí de Tàrrega i girem a la dreta.

10 min Niu de metralladores núm 1 es tracta d'una construcció ferma i ben conservada amb una única espitllera encara cap a l'oest (front del Segre) cubrint l'accés per aquest camí. Accés pel darrera. Damunt de l'espitllera hi ha un impacte que caldria pensar que es realitzar en l'Ofensiva final franquista sobre Catalunya al voltant del gener de 1939. Al costat hi ha una estructura de ferro malmesa que sosté un plafó informatiu (tardor de 2023). Coordenades UTM: 31T  x=350018  y=4616480. Uns metres més enllà albiren una estructura de formigó. Ens hi dirigim travessant un camp de terra campa. Recordeu que si està sembrat no podeu arribar-hi.
12 min Estructura de formigó que interpreto que són les restes d'un niu de metralladores (núm. 2) pel material en que està construït. Podria ser que hagues estat traslladat fins aquí o que hagués un accés inferior colgat. Coordenades UTM: 31T  x=349953  y=4616588. Tornem pel camí d'anada al Canós.

19 min Abandonem la pista i ens endinsem en un camp i als 20 metres hi ha el niu de metralladores núm. 3. Està recobert de pedra natural del país per la qual cosa sembla una cabana però els murs gruixuts i els sostre de formigó ens acaba delatan que es tracta d'un niu de metralladores. També hi ha encara cap a l'est una espitllera. L'entrada és una mica compromesa ja que està colgada de pedres. Cal aplanar-se per entrar-hi. Coordenades UTM: 31T  x=350192  y=4616576
Tornem al llogarret i aprofitem per fer un tomb complert per la vila closa del Canós (34 min.).

Per veure el meu mapa amb vestigis de la Guerra Civil: