RECORD ALS AMICS MORTS: LA PLACA QUE NO ES PLACA - GRALLERA DEL CORRALOT GRAN

Els companys del CEL (GELL) van posar una placa en record als amics espeleòlegs que ens han deixat: Antonio Satorra, Soci de Juneda (Josep Maria Molgo) i Jaume Garcia. Per problemes d'agenda no vaig poder assistir. Avui vull anar-hi i fer el récord merescut per les bones hores passades junts.
Van posar una placa a l'interior de l'avenc de la Grallera Gran del Corralot (la sala més gran de Catalunya que fa un camp de futbol 105x50metres). Van posar una placa a la dolina petita del Corralot... però les coses no van ser com jo havia previst. Ja us explicaré en el seu moment.
Per fer la pujada més amena decideixo pujar pel Feixant de les Àligues, per la carena vaig anar als Corralots i baixar per la canal d'Osca un tomb montsequenc molt complert pels amants del Montsec.

VALORACIÓ: Recorregut excepcional pels amants del Montsec més íntim.

DIFICULTAT: Mitja, ja que hi ha algun tram sense sender. Dificultat de localitzar la cova i les dolines.

TEMPS: 4 hores 26 minuts

LONGITUD: 10,8 km

Aproximació:

Sortim d'Àger agafant la pista asfaltada que puja al Montsec d'Ares. Surt al costat de la que havia de ser la casa del Parc Natural del Montsec. Es va inaugurar l'any 2010 i es mort de risa. Algú caldria que fes alguna cosa.

11,3 km Agafem un trencall a la dreta. La pista deixa d'estar asfaltada.

11,6 km Trencall a la dreta que va a la font de Gabrieló i l'ermita de Colobó. Continuem nosaltres per l'esquerra, recte.

13,3 km Camí que s'enfila cap a la canal de l'Embut.

14,8 km Cantal Pla. Una gran pedra despresa de la cinglera. Aquí comença el camí que puja al Feixant del Montsec.

El sender en la part inicial està fitat i ben marcat - fa uns anys pujàvem una mica per on volíem però s'està començant a dibuixar el camí.

17 min Arribem arran de paret. Tirem amunt.

24 min Per l'esquerra surt el camí que va al Feixant del Montsec. Coordenades UTM: 31T  x=317493  y=4656689 Continuo amunt.

28 min Passamà de 60 metres de corda que protegeix un pas estret. Coordenades UTM: 31T  x=317490  y=4656709

36 min Una feixa rocosa ens barra el pas. Aquí vam posar una cadena però algun lladregot - la seva mare no té cap culpa de tenir un fill de puta - ens l'ha pres. Solució, posarem uns esgraons picats a la roca. Coordenades UTM: 31T  x=317407  y=4656676.

També es pot voltar per darrera caminant per la feixa de sota. Solució més recomanable.

Seguim pel Feixant de les Àligues. Un tram impressionant. Són 500 metres entre el precipici de la paret i la cinglera, però és un pas prou ample.

1 h 07 min Carena del Montsec. Coordenades UTM: 31T  x=317144  y=4656622. Anem cap a Llevant. El Pirineu està ben nevat amb panoràmica excepcional.

1 h 35 min Collada de Colobor o Canal Xurulla per on podríem baixar a la pista de la Graonada Mitjana. En una altra excursió hi vaig baixar per la canal (Veure  d'aquí ) però avui vull continuar per la carena. Segueixo un corriol cap a llevant.

Anem flanquejant la muntanya fins una plana on localitzem una fita alta i estreta que ens indica que la boca de la Grallera està situada a uns dos-cents metres més a l'est.

2 h 10 min Boca inferior de la Grallera Gran del Corralot amb un descens de 33 metres. Hi ha una cordada d'espeleòlegs que està inicial el descens.

Als fons hi ha posada la placa que hem posat en començar aquest article. Com no sabem on està la placa exterior decidim anar a la boca superior. Coordenades UTM: 31T  x=319264  y=4657125

2 h 17 min Boca superior del Graller Gran del Corralot on tampoc trobem la placa exterior dels nostres companys. Ràpel de 60 metres. Trucada d'emergència: On està la placa exterior? Resposta: - En una dolina. Vinga un nou repte... buscar la dolina.

Coordenades UTM: 31T  x=319272  y=4657052

2 h 22 min Dolina petita del Corralot que hem localitzat gràcies a la fotografia aèria del google maps.
Baixem a l'interior i trobem una placa però sense cap nom. Al final descobrirem el misteri que gir al voltant d'aquesta anònima placa. Voltem i volten la dolina però no trobem cap indici. Hi ha una altra dolina així que tornem a explorar. Coordenades UTM: 31T  x=319413  y=4656966
2 h 32 min Dolina gran del Corralot, en aquesta dolina hi ha una part obrada formant una mena d'un envà que parteix la fondalada que segurament va servir per tancar-la i fer les funcions de corral. Cerquem però tampoc trobem la placa. Nova trucada de telèfon..
Dolina gran del Corralot

Solució del misteri: No us volem fer patir més. Resulta que la placa que havia a la dolina petita del Corralot era la placa exterior que els hi van dedicar als companys i que es va fer sols eventualment pels companys que no baixaven a l'interior de la Grallera. Em sembla una mica erroni el cirteri seguit - i menys posant 4 visos que collar la placa - i he expressat d'aquesta manera encara que puc comprendre que hagi criteris diferents. Coordenades UTM: 31T  x=319901  y=4656839 Continuem cap a llevant elevant-nos en la carena.
2 h 44 min Assolim el tossal de l'Osca (1521 m.). De sobte la planúria de l'Osca s'acaba i apareix un trencall (Osca) per on davallem. S'ha dibuixat un carrerany que puja arran del cingle.
Estaca clavada l'any 2005

3 h 04 min Arribem a la collada de la canal d'Osca (1349 m.) on trobem un sender perfectament traçat. La tardor de 2005, en la novena edició del Camí de Muntanya, ens vam dedicar a traçar aquest sender que pensava que acabaria desapareixen, però, ves per on que ha quedat ben marcat encara que hi ha trams molt drets i cal baixar amb cura.
Inici de la Canal d'Osca
3 h 36 min Pista de la graonada mitjana. Ara ens cal seguir la pista a la dreta. El tram més lleig del recorregut.
4 h 26 min Arribem al Cantal Pla on hem començat l'excursió.