RETORNAR AL FRONT DEL PALLARS: ERMITA DE BUISE

Feia anys que no voltava pel Front del Pallars. Vaig fer el llibre 25 Excursions pel Front del Pallars l'any 2006 i els anys anteriors em vaig dedicar a recórrer la primera línia de muntanya que hi ha a l'esquerra del riu Noguera Pallaresa cercant trinxeres i nius de metralladores. Avui he tingut l'instint vital, la necessitat afectiva de tornar-hi. Les coses han canviat molt, ara trobo cartells informatius a dojo encara que no acabo d'entendre gaire la direcció d'algun tram.

VALORACIÓ: Recorregut pels escenaris de la batalla de Baladredo i aprofundir en el Front del Pallars.

DIFICULTAT: Baixa

LONGITUD: 7,4 kilòmetres

ITINERARI CIRCULAR

Accés: En el km 140,9 de la carretera C-13 hi ha un trencall vers la muntanya que costa d'agafar si pugem de Sort ja que traça una corva ben tancada. Millor agafar-lo baixant de Llavorsi per on fer maniobra. Els primers metres estan encimentats. Es un tram pedregós - preferiblement anar amb un cotxe alt.

Al km 4,2 trobem a la dreta l'ermita de la Mare de Déu de Biuse, (1255 m.)  amb alguna borda. Ara hi ha un refugi tancat on aparquem.

Començo a caminar per la pista amunt. En un primer revolt veig un cartell que indica un sender cap a Sant Joan de l'Erm

7 min Agafo un corriol que surt a la dreta. Una fletxa vermella és la que em va decidir pujar. El camí és molt costerut; hi ha moments que sembla que puja per un corriols de baixar llenya. Més amunt l'acabo perdent però vaig pujant, costeruadament, pel mig del bosc que ha estat netejat recentment i han deixat el brancatge per terra.

44 min Surto en una esplanada oberta en un extens prat, després d'haver pujat tota l'estona envoltats de pins, giro a la dreta.

47 min Borda de Berdie de grans dimensions, però tristament ensulsiada (1507 m.). Reculo uns metres i trobo un cartell que m'indica l'inic d'una llarga trinxera que anirem seguint amunt. Coordenades UTM: 31T  x=353794  y=4703895. Anem seguint les marques grogues que trobo en els pins.

1 h Trinxera coberta. Un faristol informatiu ens dona informació. Els plafons que trobarem, generalment, són de poca lletra i de lectura agradable, en front dels cartells carregats d'informació i de lectura densa. Es tracta d'una trinxera que en el seu moment va estar tapada per evitar el tiroteig de l'exèrcit republicà que estava parapetat en la muntanya del davant. Coordenades UTM: 31T  x=353822  y=4703606

1 h 02 min Cabana on es sojornaven les tropes, malmesa, fa 20 anys estaven en millor estat de conservació. Coordenades UTM; 31T  x=353819  y=4703574

1 h 05 min Niu de metralladores, molt malmès. En el plafó ens explica que en aquestes alçades no podien fer arribar ciment per la qual cosa es emprar pedra i encofrats de fusca. Té tres espitlleres en dues cares (lògicament encarades vers el front) i la porta d'entrada en el costat oposat. Coordenades UTM:31T  x=353859  y=4703509

1 h 12 min Cabana-observatori situada en la carena amb una excepcional visió sobre la muntanya de Port del Comte i el poble de  Montenartró. El nostre camí va per l'esquerra de la carena. Coordenades UTM: 31T  x=353902  y=4703448

1 h 24 min Polvorí, situat al peu del tossal de Castelelta (Crestelleta)., curiosament encarat massa cap al front amb el conseqüentment perill d'esclatar per un obús enèmic. Coordenades UTM: 31T  x=354116  y=4703354

1 h 26 min Entrada estreta que ens permet accedir a la Castelleta (Crestelleta). S'accedeix a una mena de plaça que ordena diferents nius de metralladores. Damunt nostre tenim un altre niu de metralladores d'accés força complicat ja que cal voltar-lo per darrera i grimpar. M'atreviria a decir que era inexpugnable sense emprar l'artilleria. Espai fotogràfic impressionant. Coordenades UTM: 31T  x=354133  y=4703335. Després de visitar la fortificació baixem pel vessant oposat.

1 h 33 min Arribo l'esplanada que hi ha al nord de Collet dels Cortalets (1674 m.). Al costat d'una pleta veig una estaca dedicada a Josep Maria Pujol. La van clar durant la gravació del programa Trinxeres, al capítol dedicat al Front del Pallars. Segueixo un camí carreter que davalla.

1 h 38 min  Surto a una pista. Davallo a l'esquerra.

1 h 43 min En un altre revolt a la dreta, agafo una drecera.

1 h 49 min Surto a una nova pista i vaig a la dreta.

2 h Revolt prop del barranc de la Mata que no arribo a travessar. Volto la serra del Faró.

2 h 40 min Passo pel costat del camí que he seguit a l'anada.

2 h 44 min Arribo de nou a Biuse, completant el recorregut.

Per veure el mapa de vestigis que vaig localitzant:

Entrades populars d'aquest blog

WOW 16a CAMINADA POPULAR DE TUIXENT: ELS EMBOSCATS

PELS CIMS OBLIDATS: TUC DE SABURO

L'IMPRESSIONANT CAMÍ D'ALINS A TOR

DOCUMENT: NOVETAT SUPERBA SOBRE EL LLISTAT PRESONERS SEU VELLA

FUGIR DEL PARC D'ATRACCIONS: ITINERARI PEL PONT DEL CLOP

PELS EMBOSCATS DE TUIXENT (preparant la Caminada Popular de la Festa Major)

PREPARACIÓ SORTIDA TRAVESSA PIRINENCA: HOSPITAL DE BENASC - COLL DELS ARANESOS - REFUGI D'ARTICA DE LIN - COLL DE TORO - HOSPITAL DE BENASC

ELS EMBOSCATS DE TUIXENT: ESPLUGA DEL SOLA - ESPLUGA DEL QUICO - CABANIL

L’AVET MONUMENTAL DEL BARRANC DE LA FOU, AL VESSANT AMAGAT DEL CADI

MERAVELLA GEOLÒGICA: ARCS DE L'ARRIU MALO (BERET)