PUIG PERIC, L'OMBRA DEL CARLIT

L'altre dia vam anar al Midi d'Ossau. Avui anem a l'altre extrem dels Pirineus. El Puig Peric és una bella atalaia que domina la conca lacustre de les Balloses. És una contrada que no té res que enveja els racons del Parc de Sant Maurici amb una munió d'estanys escampats per arreu. A diferència d'Aigüestortes, aquí els llacs formen grans esplanades que només són trencades per les línies verticals de grans cims com el Carlit o el Peric. El Puig Peric és un pic prou arrodonit per pujar-hi vaques. De fet no pugen vaques però si que puja un reguitzell de turistes-muntanyencs.
El Puig Peric és el vèrtex més alt de la comarca de Capcir integrada en el que anomenem Catalunya Nord que els francesos, amb el beneplàcit dels Espanyols, van lliurar a França en el tractat dels Pirineus esguerrant la unitat catalana. Cal saber una mica d'història per comprendre l'esdevenir actual.
Vam anar en Sergi Miranda, en Joan Lores, en Marcos Manceñido i jo.
De Puigcerda passem la frontera i entrem a França cap a  Mont Luis. A la rotonda d'entrada ja trobem el cartell de Lac de Bouillouses (denominació francesa) que ja només us cal anar seguint.
Arribeu a un aparcament. D'aquí de les 7 h fins a les 20 h pugen autocars. Els cotxes només poden pujar entre les 20 h a les 7 h del matí i dormir al llac de les Balloses. Per baixar cal fer-ho darrera d'un autocar (navettes).
Primer volíem fer bivac però com havia "gavatxa" (boira) vam decidir plantar la tenda.
Hi ha un fotimer de senders i la senyalització és molt deficient ja que no indiquen on van els cartells sinó unes rutes que nosaltres desconeixem. Nosaltres ens vam plantejar un circuit per pujar ho vam fer per la vall dels estanys de la Llosa (ponent) i baixar per la vall del Rec del Puig Peric per on pugen els turistes.

Situats a la represa del llac de les Balloses (2030 m) prenem el sender GR-10 que voreja el llac. És molt bell però finalment s'acaba fent una mica cansat de tanta bellesa (40 min).
Als 45 min. arribem a una gran esplanada on deixem el GR-10 que continua pel riu Tet. Nosaltres anem a la dreta. Poc després trobem un pont de fusta.
Atenció! passat aquest pont heu d'anar amb compte ja que el camí principal per on tornareu va per la dreta (cartell) en canvi el nostre recorregut va per l'esquerra i amunt per un senderó que sembla fet per les vaques.
(Nosaltres ens vam confondre per la qual cosa no us poso el temps que vam fer)
Passem per la vora de l'estany de l'Esparver (que no s'arriba a veure). Passem per un estany sec i a la vora hi ha un refugi metàl·lic molt precari. Aquí se'ns apareix la temptació de pujar per la carena sud - factible, amb corriol - o bé, continuar per la vall. Vam agafar aquesta opció. Aviat els estanys de la Llosa que vam anar trobant van justificar la nostra decisió. Passem per sota del Puig Peric que queda a la nostra dreta. Anem per un sender ben agradable que després de passar els estanyols deixem i anem a la dreta seguint algunes fites.
No arribem a la Portella Gran sinó que anem cap a la carena per anar a buscar una tartera. Una senyora tartera per on puja un corriol - sense corriol no hagués hagut collons de pujar-hi - i anem guanyant els 200 metres de desnivell que ens falta fins al cim.
Després de suors assolim el cim del Puig Peric (2810 m.- 4 h 15 min.). Ens portem una gran sorpresa.  a més de la quantitat de llacs que contemplem veiem una manada de muntanyencs que han pujat per on baixarem. Impactant.
Baixem per la cresta est i d'una empenta pugem al Petit Peric (2690 m,). Sense acabar d'arribar al coll entre pics baixem al recte i seguin el camí cap a l'estany de la Llosa i anem seguint el rec del Puig Peric - tot i que ens desviem - fins anar a la cabana de la Balmeta on comencem a girar a l'esquerra. Alerta voler anar al recte ja que hi ha molts aiguamoix i comes que ens dificulten el pas. Des de la cabana de la Balmeta ja seguim el camí principal que ens dura a enllaçar amb el GR-10 i a tornar a vorejar el llac de la Balloses.

Dificultat: Mitja. La pujada pel vessant est exigeix un bon tirapits i una bona orientació.
Temps: 4 h 15 min (pujada) i 3 h 40 min (baixada).