XXXV MARXA DE REGULARITAT: PELS VOLTANTS DE FIGOLS

Aquest va ser el recorregut de la XXVna Marxa de Regularitat de les Terres de Ponent. Fa anys que vaig a les marxes de regularitat encara que no sé gaire bé com funciona però el que sé és que cada any em porten a llocs més bonics i no deixaré perdre l'oportunitat de descobrir un racó del meu país. Gràcies als organitzadors per ensenyar-me cada any un bell topant, igualment gràcies als controls que fan possible aquesta activitat i com no gràcies a la meva parella per la paciència que ha mostrat (i gràcies als companys/es que m'han fet passar una molt bona estona que farà que demà vagi a treballar més content).
Primer, segurament molts us preguntareu on està Fígols? Mirarem de respondre el vostre desconeixement del territori. Del mig d'Organyà surt la carretera que us hi duu. També podeu anar per la carretera que surt a la dreta, passat Coll de Nargó, cap a Sant Llorenç de Morunys. Quan passeu el pont de l'Espia sobre el Segre tingueu un record pel sanginari "Assassí de Catalunya" com es va conèixer al Conte d'Espanya que durant la Ira guerra carlina es va dedicar a matar i matar a la població liberal. Diuen que quan fugia cap a França amb tot el diner que havia rampinyat els seus escoltes el mataren remoguts per les atrocitats del seu cap i tiraren el seu cos al riu des del anomenat pont de l'Espia que acabeu de passar. Reseu un padrenostre  - si sous creients i si no també - per aquest pecador que es deu estar eternament cruspint a l'infern i pregueu perquè no surti mai d'allí. .Per a més informació: Conte d'Espanya.
Ja sé que el que voleu és saber per on va l'excursió i em deixa de cantarelles. Anem a la feina.

Ja sabeu on està el bell llogarret de Figols - contempleu l'esglesiola de Sant Víctor - un tresor románic!!!
En travessar el riu d'abans del poble preneu un camí que va entre bosc paral·lel al barranc de Codonyes. En travessar el Clot de les Times arribareu a un bonic coll. A baixar i a tornar a pujar. Arribareu a una pista que us durà fins a la font de Codonyes on heu d'agafar forces per pujar la costa de la Carriga i tornar a baixar al barranc de les Times i tornar a fer un bon tirapit passant pel costat de la roca d'Espatllagossos - per cert que nosaltres vam trobar un gos abandonat - i sortir al coll de Malhivern. Vista fantàstica: Ermita de Santa Fe, la vall de Cabó, la serra de Sant Joan, la muntanya d'Ares i un munt de terreny que no sé identificar. Tot per un camí superb.
Continuem per una pista i avait la deixem per agafar un corriol que va planejant a la dreta. En arribar a un collet per sota del cimal  la roca de Narieda ja podeu agafar el corriol que baixa decididament cap al grau de l'Escala. És dificil trobar l'inici del camí. Desperteu el vostre instint de recerca de camins. Hi ha un corda per baixar còmodament quan hi ha fang. Finalment sortiu a la pista que passa prop de la impressionant paret de Narieda i retorna cap a Fígols.

Dificultat: Baixa.
Encara que pot costar trobar el sender adient. Millor aconseguir el track de la caminada.