EL PAS DE LA SAVINA DE TRAGÓ: EL MILLOR SECRET GUARDAT

Impressionant pas de la Savina.
En algun moment els que sortim tots els caps de setmana a la muntanya des de fa anys creiem que ens coneixem el territori i ja no ens guarda cap sorpresa. Aquest recorregut està pensat per demostrar-nos que encara hi ha racons per sorprendre'ns i fer-nos pensar que no som tan savis com pensàvem.
Travessaré la serra de Montdevi pel coll de la Magra, baixaré fins al pas de la Savina que vé a ser un congost de Montrebei però en petit, mig salvatge, Arribo a Canelles i torno a pujar a la serra de Montdeví pels Grauets fins al coll de Campell. Tot practicament per terreny força desconegut i per senders recuperats per la colla del Camí de Muntanya. Una travessa 10.

Torno com fa pocs dies al coll del Campell i travesso la serra de Montdeví pel coll de la Magra (veure proposta de Tragó). Em vaig emportar sorpreses prou interessants.
Dificultat: Mitja. La majoria del recorregut es fa per sender. El pas de la Savina és estret i poc recomanable a persones poc esperit aventurer. Algun tram del camí és perdedor.
Desnivell:   840 metres - 370 metres (descens)
Distància: 13,1  km.
Itinerari circular
Inici i final: Coll del Campell.
Temps: 5 hores 15  minuts.
Carena de Montdeví
Arribo al coll de Campell on deixo el cotxe (819 m.). Pel costat puja un corriol al cim de Montdeví però avui no tindré temps de pujar-hi. El coll de Campell és un important nus de comunicacions. Agafem una pista que surt recte cap als peus septentrionals de Montdeví. Anem envoltats de pins pel vessant nord de la muntanya.
14 min. Fi de la pista. Agafo un sender que surt a mà esquerra. Veig els cingles de la serra de Blancafort, a la dreta, i a l'esquerra les parets de la serra de Montdeví.
30 min. Coll de la Magra (819 m.) on travesso la carena de Montdeví. Davant frueixo de l'embassament de Santa Anna, Tragó, Sant Quiri, Sant Salvador de Castellonroi. És un plaer gaudir d'aquesta extensa panoràmica després de tanta estona envoltat de bosc.
43 min. Passo pel costat d'una característica agulla. Al fons ens capta la visió les restes del poble de Tragó amb l'ermita de Castell, l'església i la muralla del castell.
51 min. Enllaço amb el corriol que arriba per l'esquerra de l'ermita de Santa Llúcia. El sender gira a la dreta. (Atenció, abans d'arribar a una pleta cal agafar un corriol poc evident que duu a unes ruïnes que veiem en un collet per on baixa el camí a Canelles i no com ho indico aquí.  Enllaço amb l'itinerari Canelles - Pas de la Savina)
1 h. 13 min,
El camí a Tragó gira a l'esquerra. El nostre va recte avall. En un primer moment no vaig trobar les fites i vaig baixar per una canal i després vaig anar tirant avall, girant a l'esquerra fins retrobar-me amb el sender marcat amb pintura verda.
1 h 31 min. Baixo per un grauet a la roca. Anem contornejant la muntanya per un sender ben fressat.
1 h 47 min. Abandonem el sender per agafar un corriol per l'esquerra que baixa cap al fons de l'embassament.
2 h Arribem a la part baixa, prop de l'embassament de Santa Anna. Anem aigües amunt. El corriol va uns metres damunt del curs superior del pantà. Davant albirem l'estret que tanca el pas per cingles.
2 h 10 min. Arribem al pas de la Savina. Els murs no són tan alts com el congost de Montrebei però aquí el sender no ha estat excavat a la roca sinó que s'ha fet una passarel·la estreta que sustenta el camí. L'original deu estar sota les aigües i aquest devia d'ésser bastit per FECSA en anegar-lo.
El pas és impressionant, però no difícil. Alerta les fustes que poden estar corcades per la humitat de l'entorn. Una barana metàl·lica protegeixen els passos més exposats.
El camí va a frec de cinglera aprofitant una penjada feixa.
2 h 35 min. Fi del congost.
2 h 41 min. Deixem a l'esquerra el sender que puja a la roca Foradada.
2 h 44 min. Sortim a un barranc. Pugem uns metres per la llera però de sobte el deixem i sortim per l'esquerra. Tram estret per lliscament del terra.
3 h 04 min. Surto a la pista que segueixo.
3 h 11 min. Arribo al pont sota de la Central de Canelles (377 m.). Com no hi ha un cotxe que em vingui a buscar... he de tornar sobre les meves passes.
3 h 18 min. Abandono la pista en un marcat revolt. El sender en els primers metres no és gaire evident.
3 h 40 min. Deixo el camí que va al pas de la Savina i agafo un corriol que surt a l'esquerra que travessa un bosc de repoblació. Els primers metres sembla voler pujar per l'Obaga de Canelles.
3 h 44 min. Passo arran d'una pedra prou destacada.
3 h 50 min. M'incorporo a un altre sender més important encara que el trencall de l'esquerra que va per l'Obaga de Canelles no està tan fressada. Vaig per l'esquerra amunt.
3 h 54 min. Passo un collet. Al costat hi ha una pleta.
4 h 03 min. Arribo a un coll que em situa damunt de l'estret del Pas de la Savina que tinc als meus peus. Estic al pas de la Roca Foradada que queda uns metres a la dreta però des del camí no és gaire evident.
4 h 09 min. Passo per un curiós portell entre roques (518 m.). A sota captiva la imatge del riu.
4 h 11 min. Arribo al punt més (538 m.) al de l'Estret i veig que per l'esquerra surt un corriol poc definit però amb fites. La meva intenció era baixar i retrobar-me amb el camí d'anada però agafo aquesta alternativa del camí amunt.
El camí s'enfila amunt, amb trams prou interessants.
4 h 24 min. Assoleixo la carena que baixa de Montdeví. El coll de la Magra em queda molt a l'esquerra.
4 h 40 min. Arribo a una esplanada recoberta de pins de repoblació i el camí es va perdent. De totes formes veig clar que el camí de l'anada queda damunt nostre. Vaig seguint un corriol que va pel costat de pins de repoblació. Tendència amunt.
4 h 52 min. Surto al camí d'anada que segueixo a l'esquerra.
5 h 06 min. Surto a la pista.
5 h 15 min. Arribo al coll del Campell (819 m.) on tinc el cotxe.
Accés al coll del Campell:
En la carretera C-13 anem al km 189. A l'esquerra trobem la bifurcació a Vilamajor i Tartareu que agafem.
0,2 km. Deixem la carretera a Tartareu i agafem un trencall a la dreta cap als Masos de Millà.
5,4 km. Deixem a la dreta el ramal que va als Masos de Millà i agafem un trencall a l'esquerra vers el pantà de Canelles.
8,7 km. Abandonem la carretera asfaltada. Si anessim recte sortiria a la plaça del mas de Segovia. Agafem un ramal a la dreta.
9,9 km. Deixem la pista a Canelles i agafem una pista secundària a l'esquerra.
11,8 km. Coll de Campell.

El track de la sortida:

1. Això té molt bon aspecte! Tens un track o un mapa perquè pugui situar l'excursió? Gràcies.

Jaume

1. Tens tota la raó del món. És una excursió molt interessant. Tinc el track i posaré el mapa però ara tinc una mica de feina... però t'asseguro que ho penjaré.