UN ERROR AL VOLTANT DEL COSTABONA

M'havien dit que el pic de la Costabona era el cim més oriental del Pirineu de 2000 metres, com l'Orhy ho és en l'extrem occidental. Doncs avui he pujat i m'he adonat que el Canigó i el pic de Tretzevents ho estan més cap a l'est. No estan en la línia principal del Pirineu però es un contrafort prou rellevant. Que em tornin els diners!!! Si mirem acuradament, segurament serà el pic de la Gallinassa (2461 m.) el cim de 2000 metres més a llevant. Caldrà un dia anar-hi.
Però aquesta reflexió no hauria de desmerèixer la travessa que hem fet avui amb el Ramon Pach i el Paulino Grau, dos dels meus grans amics que encara m'acompanyen a la muntanya. Quin plaer. El problema ha estat que els núvols ens amenaçaven i finalment ens han colgat. Ha estat un dia fred, només la calor de l'amistat ha pogut superar aquest dia rúfol.  Per dalt havia tolls glaçats.
A la carretera que puja de Setcases (ara ja no té set cases, ara en té un munt de segones residències) a Vallter agafem una pista molt marcada i evident que surt a la dreta. La pista està molt bé i es pot pujar en tot tipus de vehicles fins a la Collada Fonda (1904 m.) on aparquem el cotxe. Hi ha lloc per una mitja dotzena de cotxes. Molts han anat a buscar bolets. Ha començat la fal·lera.
Sortim pel costat de la tanca, preferiblement pel costat de Setcases. Des de l'aparcament ja veiem el Costabona, així que gaires problemes d'orientació no tindrem.
Anem per la tanca amunt. De fet hi ha alguna marca blanca i vermella del que deu de ser un GR Transfronterer. Nosaltres vam anar a la dreta però el sender, no sempre visible, va per l'esquerra de la tanca.
7 min. Passem a tocar de la Roca d'en Mercer. Tirem amunt. Pugem pel marcat contrafort de la muntanya.
35 min. Abandonem el contrafort i anem a l'esquerra.  A l'altra barrancada albirem el refugi de Costabona, una modesta cabana.
41 min. Deixem el sender que va a l'esquerra, vers el coll de Pal i pugem muntanya amunt. En un primer moment sense camíperò aviat trobem unes llaçades i uns pals pintats de groc que ens indiquem el senderó a seguir.
1h 20 min. Assolim el cim del Costabona (2466 m.) amb una munió de creus. Al fons albirem el Canigó i Tretzevents que estan situats més a llevant que el cim del Costabona.  Gosaria a firmar que la línia axial del Pirineu fa un gir i no segueix la nostra línia fronterera sinó que en la Roca Colom fa un gir cap al Canigó.
Des del Costabona podem observar el Balandrau, Gra de Fajol, Bastiments, Roc Colom, el Canigó i Tretzevents. Després de deleitar-nos en els darrers - que potser no darrer - sotragada del Pirineu anem vers el coll de Pal que tenim a l'esquerra.
1 h 36 min. Coll de Pal (2318 m.) en la collada anterior hem trobat una fita considerable. Aquí trobem cartells informatius i una muga fronterera.
Seguim el camí per la carena.
2 h 11 min. Roc Colom (2507 m.) Aquest cim ens permet veure el pic de la Dona i la Portella de Morens, i de Mantet que ens durien a les pistes d'esquí de Vallter, però avui no serà sinó que abandonarem la línia fronterera per anar vers a França.
2 h 25 min. Coll (2412 m.) , d'aquí podríem descendir vers la fondalada de la dreta però preferim seguir la carena.
2 h 32 min. Roc de la Mort de l'Escoula (2463 m.). Resulta que ens trobem una petita cresta que ens recorda les del nostre Pirineu central. Baixem seguint la línia carenera.
2 h 37 min. Refuge de la Porteille de Rotja (2382 m.) que constitueix en una senzilla estructura metàl·lica però que pot anar molt bé quan estàs fent travessa. Decidim reprendre el camí de tornada. Anem cap al coll de Pal.
2 h 55 min. Travessem el riu Tec que té la seva naixença uns metres més amunt.
3 h 09 min. Coll de Pal. Es posa la boira que fins ara era retinguda pel vent però ara baixarem sense veure'ns el nas. Baixem per un sendre pou evident que enllaça amb el camí de pujada i descendim per la tanca que hem seguit de pujada.
3 h 50 min. Arribem al Collada Fonda on hem començat la travessa.