COLLEGATS: PER LA FERRATA DE LA PARET DE PESSÓ A LA GEGANTA DORMIDA


Feia temps que tenia aquesta excursió planejada i avui he tingut ocasió de fer-la. No m'ha defraudat.
Segurament quan havia fet la ferrata, generalment de baixada després d'escalar el cingle de Pessó, trobava que a la ferrata li faltava alguna cosa. Arribar dalt d'una carena i quedar-se així crec que és poca cosa. La fita més propera és la mítica roca de la Geganta Dormida. Cal saber navegar entre carenes i matolls però és una sortida que omple encara que entenc que mai serà una clàssica.
Característiques:
Valoració: Proposta molt interessant que permet assolir la Geganta adormida des de la carretera de Collegats.
Dificultat: Alta. No tant per la ferrata sinó perquè tresquem tota l'estona sense sender, amb difícil orientació. La pujada al tossal de l'Àliga exigeix grimpar.
Desnivell: 700 m.
Distància: 7,8 km. 
Temps: 4 hores 46 minuts
Itinerari no circular.
Descripció de l'itinerari:
A l'aparcament (573 m.) prenem un sender que remunta amunt vers un coll que veiem a l'esquerra. Una torre ens indica el nostre primer objectiu.
20 min. Arribem al coll (708 m.). Deixem el sender principal que va al monestir de Sant Pere de les Maleses i agafem un corriol que s'encara cap a la paret.
23 min. Es situem al peu de la paret i veiem la corda i la cadena. Damunt nostre tenim tres graons de plàstic de color taronja que ens permeten superar un petit tram molt vertical.
Coordenades UTM 31T  x=338038  y=4682990
Superat aquest primer tram la pujada es fa menys feixuga. Pugem per unes cordes i cadenes.
Arribem a un replà i girem a la dreta per anar a buscar una marcada canal.
Ens entaforem en la canal. Hi ha algun tram una mica dur. Arribem a uns 6 graons de plàstic que estan una mica separats i ens obliguen a estirar.
Finalment sortim de la canal i pugem una trentena de metres per un mur tombat amb una cadena.
48 min. Fi de la ferrata en un replà d'una ampla carena.
Coordenades UTM 31T  x=338038  y=4682990
Val a dir que no es tracta d'una ferrata pròpiament dita sinó un camí equipat que fan anar els escaladors quan acaben les vies de la paret. O sigui res de cable de vida. No el considero pas fàcil encara que ara amb els graons de plàstic es puja i baixa amb més facilitat. Recordo que fa uns anys vaig preferir muntar un petit ràpel abans que baixar el primer tram vertical (extraplomat, potser) de l'inici.
Segueixo pel sender a la dreta que va a frec de la paret de Pessó que és emprat pels escaladors.
55 min. Decideixo abandonar el sender i enfilar-me muntanya amunt.
Davant tinc una penya d'un to rogenc. La vorejo per la dreta (est).
De fet per evitar la vegetació a l'anada puja a l'extrem de la roca amunt. A la tornada baixaré per la vora sense pujar-hi.
1 h 05 min. Supero un petit grau que em deixa damunt de la roca rogenca.
Coordenades UTM: 31T  x=338038  y=4682990. Segueixo per la carena. Vaig buscant el tram amb menys vegetació. Val a dir que a la baixa he tingut molts moments la sensació que seguir un sender.
M'encamino vers una fondalada. Tot cercant sempre el millor pas.
1 h 14 min. Supero la vallada i m'enfilo per un coster. Observo que està ple d'antigues feixes que indiquen que antigament aquest coster pedregós havia estat conreat. Segurament pujaven de Perecalç.
Pujada feixuga.
Trobo un ramat petit de cabres a les roques que hi ha a l'extrem superior.
1 h 30 min. Giro una mica a l'esquerra per superar una feixa de roca. Coordenades UTM: x= 337431 y= 4684015.
1 h 40 min. Arribo al cos de la Geganta Adormida (1186 m.). La visió sobre el Pirineu, l'estany de Montcortes, Perameu, la Conca de Tremp és excepcional. Davant tenim el cap de la Geganta que s'anomena Tossal de l'Aliga. La pujada es veu una mica compromesa. No és el primer ressalt que tenim damunt del coll sinó que està darrera protegit per un mur de roca que ara ha esdevingut calcària, fins ara era conglomerada.
Baixem cap al collet de Jornet que separa el tossal de l'Àliga i la Geganta Adormida.
Baixant trobo un antic sender que davalla fent ziga-zagues picades a la roca. Devia de ser el camí que anava a les feixes que abans he trobat.
1 h 50 min. Collet Jornet (1131 m.). amb una visió espectacular. Segueixo el camí cap a Peracalç.
1 h 59 min. Abandono el sender i m'enfilo per la dreta vers les estribacions del tossal de l'Àliga. He decidit provar sort per una feixa que puja pel darrer doncs la canal central m'ha semblat massa exposada.
Es puja prou bé encara que tinc que fer us de les mans. Hi passen força animals que arribem a fer un corriol. Estic a punt d'assolir la carena però giro a l'esquerra doncs m'adono que no estic enfront del punt més alt (2 h 11 min.).
Hi ha trams d'espessorall que em fan buscar el millor pas. Damunt meu tinc la carena, cerco el pas més estret per assolir-la.
2 h 21 min. Assoleixo la carena (1299 m.) per pujar-hi he hagut de fer una petita grimpada. Cal recordar el pas doncs tornarem per aquest mateix indret. Coordenades UTM x= 336736 y=336736.
Vaig per la carena que en un primer moment és plana. Els voltors juguen pel cimal del Tossal de l'Àliga. Potser n'hi ha un centenar.

Puc pujar per la carena o per una canal que hi ha a la dreta. Finalment em decideixo pujar per la carena. Està formada per llastres calcàries que m'exigeix anar amb cura, sense ser difícil. Personalment ho graduaria de II+ d'escalada.
2 h 37 min. Surto a un coll on acaba la grimpada. Ara vaig caminant. Per l'esquerra puja un senderó que puja de Peracalç sense cap dificultat aparent.
2 h 42 min. Assoleixo el cim del tossal de l'Àliga (1318 m.) amb una visió superba.
Baixo pel camí de pujada. Primer miro d'evitar els punts més complexos de la carena i descendeixo per la canal però observo que la canal gira a l'esquerra abans d'arribar de nou a la carena així que per una osca torno a pujar a la carena però ja he superat els passos més compromesos.
Baixo seguint els meus passos.
3 h 18 min. Collet Jornet. Retrobo el camí vell que miro de seguir el màxim d'estona. Ja un moment que el perdo però en molts moments tinc l'indici de passar per un corriol antic.
Ara baix seguint la fondalada abaix.
3 h 34 min. La barrancada queda tallada. Vaig uns metres a la dreta i trobo un grau per on baixo. Coordenades UTM: x= 337230 y= 4683947
Vaig a la dreta anant a cercar un contrafort on es troba la ferrata. M'ajuda a orientar la visió del barranc de l'Infern.
4 h 02 min. Trobo el camí que fan anar els escaladors i que va pels cingles de Pessó.
4 h 08 min. Arribo a l'inici de la ferrata.
4 h 28 min. Faig cap a la part inferior de la ferrata i em dirigeixo vers el coll on trobo el sender que va a Sant Pere de les Maleses.
4 h 46 min. Carretera.
Accés:
En el km. 299,5 de la carretara N-260, o Eix Pirinenc, entre els dos túnels de Collegats hi ha un aparcament a mà esquerra pujant on caben tres o quatre vehicles. Per accedir venint de La Pobla de Segur cal arribar-nos fins al cap de l'altre túnel on podem baixar i aparcar a la dreta, doncs una línia continua ens impedeix fer el gir.
Per obtenir el track:


Powered by Wikiloc





Comentaris