ROC DE L'ESTANY XIC: UN NOM LLEIG, PER UN BELL CIM

El Roc de l'Estany Xic pujant al port de Tavascan
Volia anar a mirar la pujada al Port de Tavascan per la Trobada Transfrontera que fem al setembre. Però quan estava a l'estany de Port he vist molt clara la pujada i he decidit anar a un cim que havia pel costat. Després he mirat el nom, el Roc de l'Estany Xic, quin nom més lleig per un cim amb el que he fruit de valent.
Val a dir que encara hi ha força congestes de neu que m'han obligat a fer combinacions que en unes altres circumstàncies no hauria fet. Després he decidit voltat per complert el cim i sortir a l'Estany Xic del Port fent una volta molt complerta. Quan estava al cim tenia la sensació que feia molt anys que ningú pujava a aquest cim.
Característiques tècniques:
Valoració: Força positiva. Tenir la sensació que assoleixes un cim on tens la seguretat que fa anys que ningú hi ha pujat. Terreny d'aventura.
Dificultat: Moderada. Encara que cal tenir present que hi ha paratges exposats com l'herbassar i el rocam de l'aresta.
Distància: 13,9  km.
Desnivell: 1115 metres.
Temps: 5 hores 41 minuts.
Recorregut circular.

Descripció de l'itinerari:
Agafem la carretera que surt del darrera del poble de Tavascan cap a les pistes d'esquí. Penseu que aviat deixem a la dreta la pista que va al Pla de Boavi (no està gaire ben senyalitzat, perquè la gent que ja s'ho sap, ja ho sap... però els que no s'ho saben?).
Passada la borda de Quenca i en un revolt molt marcat surt per la dreta la pista que puja al Port de Tavascan. És una pista on si vas amb compte pots pujar prou bé fins l'aparcament de la font de la Costa. Però jo trobo un ramat de vaques amb el vaquer i no puc passar amb el cotxe així que en un revolt aparco (1484 m.) i pujo caminant doncs avançaré els animals.
18 min. Trencall - no senyalitzat - cap a les bordes de Noarte, a mà dreta. Segueixo per la pista.
29 min. Trencall a l'esquerra cap al refugi del Mont-roig (Pleta Palomera). Segueixo per la pista.
52 min. Aparcament de la Font de la Costa on acaba la pista. Agafem el sender que puja al port de Tavascan. Cartell que recorda el pas de fugitius que passaven per la frontera per lliurar-se dels erros de la guerra.
58 min. Font de la Costa (1830 m.). A mesura que anem pujant ens podem anar adonant del pic de l'Estany Xic que queda a la nostra esquerra (Veure primera imatge). Es pot observar que no es pot pujar amb facilitat per aquest vessant.
1 h 25 min. Arribo a l'estany Xic (2005 m.). Hi ha una cabana i un pot a l'esquerra per on tornaré després de revoltar el Roc de l'Estany Xic. Anem vorejant l'estany que de fet està unit a l'estany del Port. Hi ha alguna congesta de neu que hem de superar.
1 h. 35 min. Deixo el camí que puja cap al port de Tavascan i m'encara cap a una canal que tinc a l'esquerra per on baixa un curt fluvial procedent de l'estany de Montanyero. Hi ha una canal de neu que he de travessar. No resulta fàcil he de pujar els darres metres per la congesta.
2 h 14 min. Corono l'entrada de l'estany de Montanyero. Tot el llac està cobert de neu encara. El volto per l'esquerra. Em trobo encara alguna congesta que es precipita damunt de l'aigua i he de travessar longitudinalment.
2 h 32 min. Arribo pràcticament al coll de Montanyero (2360 m.). L'ascensió final no serà pas fàcil.
Giro a l'esquerra per unes feixes herboses que em duen fins un pas clau (2 h 46 min). Coordenades UTM: 31T  x=355069  y=4731075.
Vaig pujant entre ressalts herbosos - no pujar si el terra està moll - i roques que m'obliguen a grimpar. No és difícil però si exposat. No m'agrada baixar per aquest terreny doncs em costa molt de recordar per on he pujat.Segurament per l'esquerra pujaria amb més facilitat.
3 h 52 min. Arribo a una primera elevació. Ara em toca desgrimpar una desena de metres fins una bretxa. Observo que per la dreta (oest) la bretxa és molt pendent i que hi ha una congesta de neu però és una bona alternativa.
La continuació de la cresta esdevé entretinguda, especialment al començament que és dreta. Més amunt es torna plana però vaig per una aresta estreta per on puc passar amb el precipici als dos costats però puc caminar sense fer anar practicament les mans.
3 h 08 min. Assoleixo el cim del Roc de l'Estany Xic (2491 m.). La visió es destacada i compensa amb escreix l'esforç. Modest però eixerit.
Retorno per la carena per on he vingut.
3 h 22 min. Estic en la bretxa esmentada i m'aventuro per la canal de ponent. És mol dreta i en al part de sota veig una congesta de neu.
En arribar a la neu veig que puc anar per la rimaia. Uns metres més avall la rimaia s'acaba i la decisió millor que trobo és travessar la congesta que és molt estreta. La supero "a horcajadas", les cames obertes com si estigués damunt d'un cavall. Impressionant però pràctic.Diferent. Baixo per l'altra rimaia més oberta però he de fer alguna grimpada. Segurament sense neu es baixa sense cap problema.
3 h 35 min. Surto de la canal. Davant tinc el pic de Mariola i el seu llac. Una de les millors imatges.
Vaig contornejant la muntanya. Anar baixant i voltant. Es camina prou bé.
Cal anar pràcticament fins uns aiguamolls que hi sota. Curiosament trobo sota un sender (encara que jo he anat massa proper al Roc de l'Estany Xic).
4 h 26 min. Palanca sobre l'estany Xic i enllaço amb el camí de pujada.
4 h 45 min. Arribo a l'aparcament de la Font de la Costa i agafo la pista.
5 h 41 min. Arribo al revolt on tinc el cotxe.
Per obtenir el track:


Powered by Wikiloc

Comentaris