PORTAR EL MONTSEC EN EL COR: DESCENS DE ROCA LLISA

Rapel muntat per baixar per Roca Llisa
Mai com avui m'ha dolgut descobrir una raconada del Montsec, la meva estimada muntanya, però he hagut de fer "tripas corazón" i explicar-vos un tresor, Roca Llisa, damunt de la font de les Bagasses. És un terreny inhòspit, feréstec totalment salvatge però d'una bellesa total. Crec que cal posar uns metres de cadena per poder superar uns 50 metres de paret tombada per poder fer tot el recorregut sense problemes. Em caldrà voluntaris per pujar els trams de cadena. Si esteu interessats deixeu-me un comentari en acabar l'article. Si acabo el projecte algun any serà un recorregut molt atractiu del Montsec com ara ho són la canal de l'Embut o la Feixa del Montsec...però hi ha feina. A diferència dels anteriors aquí tot és més salvatge.
La contrada la vaig descobrir quan vaig recórrer el barranc que puja de la paret de l'Isard fins la Pedrera de Meià.
Per fer el recorregut he hagut de fer un rapel de 50 metres penjant d'una bona savina.
Descripció de l'itinerari:
Aparquem a la font de les Bagasses. En la carretera en el km. 70,3 de la carretera C-13 de Camarasa a Tremp. Esteu en el cor del Montsec.
Tirem un centenar de metres endarrere i per ponent surt el camí que puja al llogarret abandonat de Rúbies. La carretera mig se'l va menjar. No hi ha cap indicació i costa una mica d'identificar. Faltaria un cartell. Puja per una mena de canalera.
16 min. Abandono el camí i marxo per l'esquerra. Damunt meu tinc una roca destacada. Els primers metres sembla que marxa per allí un sender però aviat es veu engolit per la vegetació. Cal cercar l'indret més evident que marxa per l'esquerra del bosc. M'encaro planejant vers el barranc.
24 min. Un cingle ens impedeix baixar al barranc. Pujo arran de la cinglera.
29 min. Deixo sobre meu una altra roca i trobo un bon baixador al barranc.
33 min. Arribo al fons del barranc de Rúbies. Està gelat però el vaig remuntant amb cura per la roca gebrada.
36 min. Abandono el barranc i començo a remuntar un coster desproveït de vegetació. No entenc el motiu d'aquesta clariana doncs és pedregós però aquesta feta no justifica la manca de vegetació. Veig molts ginebrons secs, penso en una possible malaltia però també en un incendi. A la carena, pel vessant oposat he vist algun roure amb la soca cremada.. M'enfilo amunt.
38 min. Trobo un mur de pedra que sustentava un antic camí. Coordenades UTM: 31T  x=325297  y=4655285. Vaig tirant amunt, com el terreny està desproveït de mantell vegetal pujo relativament bé encara que es un coster prou pendent.
55 min. Faig cap a la carena. Observo el baixador de Roca Llisa. Primer vaig a l'esquerra (oest) però veig que hi ha un bon pas a la dreta i retorno sobre les meves passes (1 h 02 min.). No dubto que no es pugui baixar per l'esquerra però sembla més espectacular i directe per la dreta.
Vaig per una aresta aèria.
1 h 17 min. Trobo un baixador en la carena que hem duu a una feixa bruta amb algun pas penjat.
Coordenades UTM: 31T  x=325101  y=4655145. Tram de mal passar.
1 h 32 min. Veig que hauria una altra opció per baixar de la carena grimpant. M'ho apunto per una altra vegada. Ara vaig molt carregat amb dues cordes a la motxilla i el material de descens. Coordenades UTM: 31T  x=325219  y=4655097. Supero un pas estret sobre la cinglera i començo la feixa superior del pas de la Roca Llisa. Impressionant però no difícil. Trobo un rusc d'abelles. Crco una savina on munto un rapel de 50 metres. Baixo per la placa de la Roca Llisa. Crec que es pot escalar fàcilment però quan ho vaig intentar anava sol. Penso que es pot posar cadena que quedarà més xulo.
Arribo a peu de placa i començo a recollir les cordes. Pot quedar bé.
Trobo un rastre de corriol que davalla per evitar un contrafort de la cinglera. Aviat torno a estar a la feixa arran de paret.
1 h 55 min. (sense incloure el temps de rapel): Vaig caminant per una agradable feixa amb un cingle impressionant. Trobo una corda penjada al mig de la paret d'un intent de via però ja va temps. Miro d'anar el màxim de temps per la feixa.
2 h 12 min. Trobo una paret plena de vies d'escalada d'alta dificultat - al menys per a mi - amb una indicació verda. El camí cada vegada és més evident.
2 h 18 min. La feixa s'acaba i trobo una corda per baixar. No em fa gaire gràcia doncs es veu vella però. Més enllà n'hi ha una altra, aquesta està més vella. No vull baixar però finalment ho he de fer. Amb més temps farem una instal·lació millor o cercarem una solució més segura.
Supero un pas estret.
A mesura que m'apropo a la carretera potser hi ha més vegetació i el senderó és més salvatge però la visió dels cingles propers és molt bella.
2 h 42 min. Arribo a la carretera a tocar del km. 70 de la C-13. Estic a tocar de la paret de l'Isard on tants lleidatans vam aprendre a escalar.
2 h 47 min. Torno a estar a l'aparcament de la font de les Bagasses.
Per obtenir el track:

Powered by Wikiloc

Comentaris