5a ETAPA PER LA RUTA DELS MAQUIS DE PONENT: DE LLUÇARS A CAJIGAR

Aquesta excursió cal posar-la dins del context d'un cicle de 5 sortides que hem fet des de les Terres de Lleida fins a la base de la Serra del Cis. Era el camí que van emprar molts dels maquis que van recórrer el nostre país posant les seves vides en perill per lluitar per on món millor. Lluitar contra la dictadura de Franco que va enfonsar el país en un dels períodes més foscos de la seva història.
En aquesta ocasió ens vam agrupar 15 excursionistes dels quals 3 es van dedicar a tornar-nos al lloc d'origen. Sense ells ens hagués estat impossible aconseguir la nostra fita. Etapes anteriors:
1a etapa: De Gimenells a la Bassa Nova (Almenar)
2a etapa: De la Bassa Nova (Almenar) a Baldellou
3a etapa:  De Baldellou a Estopinyà (la calor ens va impedir fer més itinerari).
4a etapa: D'Estopinyà a Lluçars (etapa nocturna).
Hem hagut de lluitar contra molts elements: fred, calor, de nit, pluja... avui ens ha tocat fang. Tot el nostre recorregut estava ple de fang que ens impedia caminar amb normalitat. Volíem pujar fins al coll de Vent però finalment ens hem quedat al poble de Cajigar. El nostre projecte ha estat també escapsat com els dels maquis. Val a dir també que malgrat tants GPS's i tanta informació ha hagut alguns llocs on ens hem confós i finalment hem pres la decisió més còmoda que era anar per camins evidents i fer més volta però assegurar-nos la progressió.
Sortim de darrera del poble de Lluçars. En principi anem pel GR-18 i GR-1 però la veritat és que no hem trobat cap indicació en aquest sentit. Es parla molt del marcatge a l'Aragó dels GR's que era molt bo perquè el feia una empresa privada. Què passa? Doncs, que quan no hi ha diners, no hi ha manteniment...
Anem per antigues cabaneres, però en direcció contrària per anar al coll de Vent.
1 h 30 min Davant tenim el mas de Santas Masas. Volem anar-hi però el camí que marca els mapes no existeix. Anem molta estona entre bancals plantats de cereals. Pobre pagès, encara que potser va ser ell qui es va carregar el camí. Finalment decidim agafar una pista i fer més volta i no malmetre el sembrat. Tenim el calçat amb un pam de fang empegat a la sola.
2 h Fem cap a la carretera que va de Lesquarre a Cacigaleu (prop del km 7). Anem a la dreta.
2 h 40 min Arribem al poble de Cacigaleu on trobem un senyor del poble, bon caminador, que ens diu que no anem pel GR ja que està amb molt de fang i millor que agafem una carretera que ens durà a Cacigar amb igual temps i més còmodament.
3 h 02 min S'acaba l'asfalt i anem per un camí carreter prou ample i evident.
3 h 14 min Passem pel costat de l'ermita de Sant Pere, molt senzilla, però amb veritable encant.
3 h 40 min Deixem a l'esquerra casa de la Morera que encara està habitada. Hem trobat força cases prou importants però que resten abandonades i van caient-se poc a poc amb el pas del temps.
4 h 40 min Arribem al llogarret de Cajigar on decidim abandonar el projecte d'arribar al coll de Vent ja que és tard i ens queda un bon tros. Hem fet uns 20 km de camí.