CIRCULAR ALBATARREC - MONTOLIU - SUNYER - ALFES - TIMONEDA

Feia uns dies que la tenia al cap aquesta volta i la veritat he fruit molt. Ara he arribat a casa una mica tocat, ja que després de tants dies de confinament el cos no estava entrenat però ja aniré agafant el ritme.
La combinació circular està molt ben resolta amb força punts amb encants. Alguns ja coneguts i altres per descobrir. Vestigis de la Guerra Civil, Pont de la Boquera, el Castell de Sunyer, la Punta dels Aires, El Faro d'Alfés, la Timoneda d'Alfés ... La relació cost (0 euros) i satisfacció fa que sigui una autèntica ganga.

Excursió molt interessant que m'ha permès fer una excursió circular descobrir pobles com Albatarrec, Montoliu, Sunyer, Alfés, la Timoneda d'Alfés i nombrosos vestigis de la Guerra Civil.
Dificultat: Mig. En ser un itinerari llarg. La pujada a la serra de les Aires es pot evitar si es vol..
Desnivell:  200 metres
Distància: 22  km.
Temps: 5 h 16 minuts.
Itinerari circular
Sortim del poble d'Albatarric de davant del CAP en el carrer de les Escoles. Coordenades UTM: 31T  x=300263  y=4604953.
Seguim pel carrer.
2 min Pont sobre el canal de Serós que no arribem a travessar. Anem per la banqueta de la dreta.
21 min Deixem el camí asfaltat que puja a l'Abellar amb la capella de la Mare de Déu de Montserrat.
 Per l'esquerra surt una pista que creua el canal i puja a Montoliu.
28 min Travessem la carretera que puja a Montoliu. Continuem per la vora del canal.
31 min Pas estret del canal. Cal anar amb compte ja que hi ha un tram estret. Per un costat el canal i per l'altre uns tres metres de desnivell. En aquest indret havia els ditades del Sis dits però avui no les he trobat.
36 min A l'altre costat del canal. Sota d'una torre del llum hi ha una espitllera d'un niu de metralladores. Les coordenades són del lloc del canal des d'on es veu però no del niu Coordenades UTM 31T  x=298358  y=4604008
32 min Creuem un camí que davalla de Montoliu.Al costat hi ha un amagatall que de ben segur correspon també a la Guerra Civil. Durant l'enfrontament del Front del Segre el canal de Serós es va emprar pels republicans per traslladar els combois militars sense ser vistos pels feixistes que restaven a l'altra riba del riu. Coordenades UTM: 31T  x=298326  y=4603967
36 min Per la dreta baixa una pista però la banqueta del canal s'estreny però no fa tanta impressió com el tram anterior ja que no hi ha esbalç per la dreta.
41 min S'eixampla el camí. Continuem per la banqueta del canal de Serós.A la dreta darrera observem el poble de Sudanell que tenim proper.
47 min. Davant tenim el pont de les Cinc Boqueres. Té la particularitat que diuen que és l'únic on l'aigua passa per dalt i els excursionistes per sota. De fet n'hi ha d'altres però els hi agrada esmentar-ho a la gent de la contrada. Abandonem la banqueta i baixem a la dreta. Aviat fem cap al GR-3 que va de Lleida fins a Aspa.
Passem per sota del pont de les Cinc Boqueres que està format per 5 arcades que li dona nom. Pel costat passa el riu Set.
51 min Passat el pont. anem a l'esquerra. Per la dreta també arribaríem a Sunyer.
56 min Pont inferior per sota de l'autopista. A l'altre extrem del pont trobem una bifurcació senyalitzada amb un rètol que indica una caminada que en part anirem seguint. Per l'esquerra marxa un camí cap a Montoliu. Anem per la dreta, tot seguint el GR-3, també és la Carrerada Reial.
1 h 10 min El nostre camí gira a l'esquerra.
1 h 16 min. Bifurcació. Anem a la dreta. Per l'esquerra aniríem també a Montoliu.
1 h 25 min Abandonem el GR3 i la Carrerada i agafem un camí que surt a la dreta vers el poble de Sunyer que albirem dalt.
1 h 30 min Travessem el riu Set i anem tirant amunt. Anem pel camí del Riu.
1 h 50 min Entrem al poble de Sunyer. La nostra primera fita és pujar a l'antic castell.
1 h 54 min Arribem a la plaça de la Constitució. Amb aquest nom cal pensar que al llarg de la història haurà canviat força cops de denominació. En l'altre vèrtex agafem el carrer i anem tirant amunt.
1 h 57 min En les restes de l'antic castell, bastint en la part alta del poble, hi ha unes curioses entrades que sembla que siguin restes d'algun refugi antiaerí de la vila. Són tres portes d'accés que romanen tancades amb un encadenat. Coordenades UTM: 31T  x=299133  y=4599724
Passada la segona faig un bon tirapits i pujo al mirador superior.
1 h 59 min Castell de Sunyer, situat damunt dels murs de pedra que hem vist. Segurament els dipòsit de l'aigua que hi ha aquí dalt van malmetre bona part de les restes. Hi ha una taula d'orientació prou interessant i bancs per seure.
Baixo per l'altre extrem.
2 h 05 min Torno a la plaça de la Constitució tot jugant pels carrerons de la vila i em dirigeixo a l'església de Santa Maria que volto contemplant el vell/bell monument.
Agafo un carreró que em duu vers llevant cap al poble proper d'Alfés.
2 h 11 min. Al tocar del cementiri, trobo una cruïlla. Continuo recte.
2 h 18 min M'incorpora a una nova pista. Vaig a l'esquerra. Vaig pel camí de Tortosa (quin nom més curiós...).
2 h 20 min Agafo un trencall a la dreta.
2 h 26 min Passada una granja, a la dreta, agafo un camí carreter a ma esquerra. si no es vol pujar a la serra de les Aires, no cal fer aquest tomb i seguir recte.
Vaig vorejant un camp d'arbres fruiters.
2 h 31 min M'incorporo a un camí que puja per l'esquerra. Vaig per la dreta.
2 h 43 min Arribo a un camp i giro a l'esquerra tot cercant un pujador i enfilar-me amunt.Vaig contornejant la serra de les Aires per l'esquerra.
2 h 45 min Trobo un sender que va vorejant la muntanya i segueixo, tot cercant un bon pujador.
2 h 47 min Abandono el sender i tiro amunt, per la dreta. Pujada dreta.
2 h 49 min Surto a la carena. La serra de les Aires està formada per tres puntes. He sortit entre la que està més a ponent i la central.
2 h 51 min Assoleixo el cim de la serra de les Aires (256 m.) i observo que a terra hi ha les restes del que devia ser un antiaeri de la Guerra Civil mig malmès pel pas del temps. Vaig cap a l'altre cimal de la serra. Hi ha alguna roca que he de contornejar.
2 h 53 min  Cimal secundari. Ara em toca descendir un bon tirapits. Cal anar amb cura.
2 h 56 min Arribo a una mena de coll i agafo un sender que ve per l'esquerra.
3 h Arribo a la casa del Faró. Dalt podem veure un penell que és una avió. És un detall curiós que desconeixia i m'ho van explicar en una de les visites a la Timoneda d'Alfés (amb tots els vestigis de la Guerra Civil de la contrada). Durant la Guerra Civil aquí havia una torre de control de l'aeròdrom d'Alfés i els actuals residents han tingut el detall de poar-hi un avió per recordar aquesta singularitat. També havia un altre punt de control al Pedrós d'Albatàrrec. També vaig localitzar unes construccions al castell de Vinfaro que des d'aquí dalt puc interpretar molt bé ja que formen una línia defensiva en front de l'entrada d'avions enemics. Contornegem la casa del Faro petit present que està habitada i no molestar.
Agafem la pista d'accés a la casa del Faro i baixem.
3 h 04 min. Em situo en un collet i remunto amunt per un corriol que en un primer moment no és gaire evident. Trobem un sender que ve per l'esquerra que siguim amunt.
3 h 07 min Vèrtex del Faró (258 m.) on trobo unes trinxeres i un possible emplaçament de bateria antiaèria que em recorden les que hi ha al Pedrós d'Albatàrrec. Coordenades UTM: 31T  x=301304  y=4599627
Retorno sobre els meus passos i baixo pel carrer de les Aguiles.
3 h 10 min Arribo a una mena de coll dins de la vila. Estic a l'avinguda de les Garrigues.
Vaig a l'esquerra tot seguint la carretera vella d'accés al poble.
Baixo per la carretera vella.
3 h 12 min Podria agafar un trencall que surt a mà esquerra, vorejar una casa de camp i baixar fins la Sèquià de Dalt i llavors anar a l'esquerra però faig molta volta per la qualcosa prefereixo baixar per la carretera vella.
3 h 20 min Síncorpora per l'esquerra el cami de la Sèquia de Dalt.
3 h 21 min Rotonda. Surto a la carretera general C-12 de Lleida a Tortosa.. Surto per la incororació situada a l'esquerra per la carretera.
Travesso el riu Set.
3 h 23 min Passat el pont agafo el GR-3 que surt a mà esquerra. Per la vora de la carretera també hi va un camí carreter que també ens hi duria, però per l'esquerra anirem més tranquils.
3 h 27 mn. Bifurcació a l'esquerra que obviem.
3 h 30 min Nova cruïlla, ara anem recte, deixant a l'esquerra el GR-3.
3 h 39 min Arribem a la torre de Vinfaró.Girem a la dreta. Es tracta d'un gran edifici amb nombrosos corrals.Els ramats d'0velles aquí estabulats pujaven antigament al Pirineu a passar l'estiu. Veure pujada al Castell de Vinfaro.
3 h 40 min Travessem la carretera C-12 per una rotonda i continuem recte.
3 h 42 min Bifurcació. Anem a la dreta.
3 h 46 min Cruïlla de camins. A l'esquerra aniríem a l'àrea de l'autopista. Continuem recte.
3 h 52 min Travessem l'autopista AP-II per un pont.
4 h Deixem el camçi que puja a l'aeròdrom d'Alfés. Uns metres més amunt tenim el trancall a la dreta al polvorí d'Alfés. Agafem un trencall que surt a mà esquerra amunt a la serra entre pins. Estem en la Timoneda d'Alfés. Anem travessant diferents camins carreters.
4 h 05 min Davallem vers una vall. Aquests corriols els han obert les bicicletes de muntanya.
4 h 13 min ens incorporem a un camí carreter que procedeix de l'Àrea de l'autopista. Anem a la dreta per un corriol ascendent..
4 h 17 min Sortim de nou a l'esplanada de l'altiplà de la Timoneda. Hi ha força corriols però ens anem decantant amb tendència a l'esquerra.
4 h 27 min Ens incorporem a una pista més important i anem a la dreta, tot pujant. Anem per la Carrerada Reial.
4 h 28 min Fita, en un collet que ens indica que entrem al terme d'Albatàrrec.
4 h 32 min Abandonem la Carrerada i agafem un sender que surt a mà esquerra.
4h 33 min Travessem una pista. També la podríem seguir per l'esquerra però preferim anar arran d'un talús que hi ha sobre el canal d'Urgell.
4 h 40 min Arribem a una nau on hi ha material de construcció. Per l'esquerra s'incorpora la pista que hem travessat abans.
Un cop estem davant de la nau. Observem que hi ha una pista que davalla per la dreta.
4 h 43 min Fem cap al canal d'Urgell. Ens desviem un moment a l'esquerra. Darrera d'un dipòsit hi ha les restes d'un niu de metralladores molt malmès.Coordenades UTM: 31T  x=301634  y=4603688.
4 h 47 min Retornem al canal i ens incorporem al camí d'Albatàrrec a Artesa de Lleida.
4 h 48 min Pont sobre l'autovia.En baixar agafem un camí que segueix la banqueta del canal d'Urgell. Aniríem més ràpids anant per l'asfalt, però és més joliu anar per la vora de l'aigua.
4 h 54 min Sortim a la carretera d'Albatàrrec a Alfés (L-700). Anem a la dreta.
4 h 56 min Deixem l'asfalt i agafem un camí que surt a l'esquerra i que segueix el canal d'Urgell.
4 h 58 min Hem passat una sèrie de camins que s'encaraven cap a Albatàrrec. Nosaltres agafem el 4 cop definit. Anem a la dreta.
4 h 59 min El nostre camí s'encara vers un camp de fruiters. Girem a l'esquerra.
5 h 01 min Girem a la dreta. El nostre itinerari ha dibuixat un gran 4 entre camps d'arbres.
5 h 03 min Passem per sota de l'emporxada d'una cabana. El nostre sender va traçant un gir a l'esquerra.
5 h 08 min Mig colgat d'herba i de brutícia hi ha un niu de metralladores malmès que pot passar fàcilment sense adonar-nos. Coordenades UTM: 31T  x=300403  y=4604402
Ens incorporem a un camí més fressat i girem a la dreta.
5 h 13 min Cruïlla de camins. Pugem al pont del canal de Serós. Per l'esquerra hi ha la banqueta del canal per on hem començat a caminar avui.
5 h 16 min Arribem al CAP on hem començat la travessa.