ENTAFONAR-SE EN LA COVA DELS MURICECS DE SANTA ANNA

L'altre dia el Paco Albana penja unes fotos a facebook d'una cova. Li pregunto d'on són i em diu que són de la cova dels Muricecs de Santa Anna. Renoi, no sé pas on és... i això desperta el meu instint més animal per descobrir nous paratges. Diumenge tinc un moment i quedem amb el Caseret d'Alfarràs i com diu ell... Havíem de perdre el matí i l'hem aprofitat molt bé.
Ha estat una volta molt interessant que ens ha permet descobrir la doble entrada de la cova dels Muricecs però encara ens falta encadenar aquests dos trams ja que hi ha un pas que ens ha fet una mica de basarda. Ja el farem un altre dia amb més material i mirarem si enllacen les dues entrades. Al poble ens han dit que si, però potser ara ha caigut alguna pedra que ens bloqueja el pas.
Accés inici:
Sortim del poble d'Ivars de Noguera i agafem una carretera que surt per l'extrem del poble.
0,1 km Bifurcació. Agafem el trencall de l'esquerra.
0,8 km Cruïlla de camins tirem recte.
0,9 km La pista tira a la dreta a munt, cap a una granja. Nosaltres anem rectes.
1,2 km Bifurcació. Anem a l'esquerra seguint el camí asfaltat.
1,9 km Torre del Roca on aparquem.
SEguim la pista enllà, ara ja no asfaltada.
3 min Agafem una pista que surt a la dreta.
7 mni Una fita situada a l'esquerra ens indica el sender que hem de seguir. Anem trobant fites però hi ha algun tram perdedor.
27 min Sortim a la carena, a l'esquerra de Montderes. Si volguéssim pujar-hi seguiríem el camí però ara el deixem i anem a l'esquerra planejant. No anem al primer contrafort rocòs que tenim a l'esquerra sinó que anem vers el segon. Costa fer una descripció correcta de l'indret ja que anem sense camí i anem intuïtivament.
37 min Trobem l'entrada de la cova que constitueix una gran escletxa. Coordenades UTM: 31T  x=299328  y=4638727 473 metres. Cova dels Muricecs o de Montderes.  Anem baixant, amb un primer pas estret encara amb llum natural.
Anem entrant superant diferents obstacles. Als 80 metres aproximadament hi ha un ressalt que no ens atrevim a baixar. Caldrà dur alguna corda i assegurar-nos la pujada encara que ens han dit que abans enllaçava amb l'altra sortida. Retornem sobre les nostres passes.
Un cop a la boca de la cova seguim un corriol que salta un contrafort i baixa per l'altre vessant.
40 min Amagat per un arbre hi ha l'entrada nord de la cova. Cordenades UTM: 31T  x=299320  y=4638794 470 metres.
Ens entafonem en l'esquerda que duu la mateixa direcció que l'entrada anterior però és més llarga. Arribem a un centenar de metres. Hi ha un paratge barrat per la caiguda de pedres i terra. Ho movem i ens cau una altra pedra. Decidim tornar-hi un altre dia per netejar el pas.
Sortim a la boca de la cova i davant nostre hi ha un sender enfitat que ens marca un sender descendent que prenem.
44 min Trobem una corda que han instal.lat els escaladors per descendir millor. Només cal patir quan el terra estigui moll. Baixem per una barrancada.
A damunt nostre hi ha una feixa que duu a una cova però no hi podem accedir. En la part inferior hi ha una corda però no ens dona prou confiança. Anem trobant altres trams amb cordes.
Anem vorejant la paret.
1 h 05 min Damunt nostre hi ha la balma de Montderes que visitem amb formes prou curioses. Especialment una mitja columna que hi ha en una de les oquetats.
Miro per internet i resulta que hi ha pintures rupestres. Poso aquí un croquis per localitzar-les. Jo no em vaig adonar. No poso les coordenades, ja sé que tots sou molt respectuosos amb el nostre patrimoni però sempre hi ha algun gilipolles que pot malmetre les restes. Per Alfarràs tot hom parla de monedes i eines que han trobat en el poblat ibèric de Montderes i a les entrades de les coves. Em se posen els pels de punta escoltar-ho. Per aquí també vaig passar quan vaig fer la travessa per la base de Montderes.
1 h 17min Arribem a nivell de la Noguera Ribagorçana i cerquem un pas per travessar-lo. També podríem passar per una corda que s'enfila amunt i va a buscar el pont. Coordenades UTM: 31T  x=299096  y=4638938. Baixem unes esglaons i passem per una estreta represa arran de l'aigua. Pas estret.
Fem cap a l'altra riba del riu i pugem per uns esglaons. Tirem a l'esquerra passant prop d'una balma.
1 h 24 min Sortim a la carretera i anem a l'esquerra per la carretera.
1 h 27 min En arribar a un túnel agafem un trencall a l'esquerra. Baixem de nou a la llera de la Noguera Ribagorçana.  Estem en al Peixera de Santa Anna. Travessem més còmodament el riu per un pendent però en arribar a l'extrem cal fer un parell de números de circ per superar un baixador d'aigua. Un cop a l'altre costat anem a buscar l'inici de la sèquia d'Ivars que seguim.
1 h 37 min. Sortim a un camí carreter que seguim per la dreta.
1 h 44 min Gir del camí carreter que ara abandona la sèquia (no visible) i s'enfila amunt.
1 h 49 min Torre del Roca on hem començat la travessa.