CONFINAMENT COMARCAL: PELS TOSSALS DE LLARDECANS

 
Ahir quan vaig planejar aquesta ruta pensava que era una mica forçada i que segurament no tindria gaire interès. Error. Resulta que ha estat una caminada bestial amb força punts d'interès. Inclòs he trobat el que podria ser la base d'una torre de guaita desconeguda. Ha estat tot un plaer.

Fa anys, quan en Feliu Izard feia la seva llista dels tres mils del Pirineu, en Jordi Farré i jo vam traure publicada al butlletí del Centre Excursionista de Lleida una llista que vam titular com Els 300 del Segrià per fer-lo enfadar una mica. Resulta que ahir vaig decidir pujar alguns cimadals del terme de Llardecans però m'he trobat d'altres sorpreses que han fet un itinerari redó.

CARACTERÍSTIQUES:

Valoració: Ideal per descobrir racons del Segrià de secà.

Dificultat: Baixa.

Desnivell: 210 metres.

Temps: 3 hores 20 minuts.

Distància: 14,8 km

Itinerari circular.

Descripció de l'itinerari:

En el km 108,9 de la carretera C-12 de la carretera de Flix a Lleida hi ha un trencall que duu al poble de Llardecans. Vaig al costat contrari. Aparco als pocs metres al costat d'una fàbrica.

Agafo una pista en direcció sud. Cruïlla. Veig que hi ha força senders amb cartells però com no hi ha una xarxa que coordini aquestes propostes desconec les rutes: Un circuit circular pel terme de Llardecans, i un altre que va a la cabana de Llardecans que sense voler faré. També veig que hi ha un tram que coincideix amb el GR 65.5 que és el camí de Sant Jaume que va de Reus a Santiago de Compostel·la. Ja veieu si ens queda cosa per descobrir... 

De la cruïlla anterior vaig recte, avall. Vaig trobant durant aquesta primera part força granges que suposen un complement a la feina de pagès. En algun moment podeu patir el perfum dels fems dels porcs.

7 min Passo arran de la fàbrica en un estat ruïnós on destaca una altiva xemeneia. A casa m'assabentaré que es tracta d'una antiga fàbrica d'àcid sulfúric que treien de la premsada de les olives. Poc després creuem la riera de la Vall dels Horts.

9 min A la dreta hi ha una cabana. Vaig a posar-hi el nas. Coordenades UTM: 31T  x=295554  y=4582162. Primer he pensat que es tractava d'una cabana de volta però quan he obert la porta he vist que havia bigues per la qual cosa no era de volta, encara que sempre resulta interessant veure una construcció de pedra seca. Torno a la pista principal (11 min)  per on continuo caminant.

21 min Bifurcacions de camins. Vaig per la dreta que comença a pujar. Tornaré per l'esquerra.

36 min Surto a un cruïlla de camins. Estic dalt d'una carena i veig que el camí recte davalla vers les aigües del riu Ebre encara que des d'aquí dalt no el puc arribar a veure però puc intuir. Vaig a la dreta.

43 min Arribo al vèrtex geodèsic del Tossal del Penjat (441 m.). Per fruir millor de la vista de la contrada remunto grimpant per uns esglaons metàl·lics que em deixen al peu del cilindre característic. A la vora hi ha un extens pantà de rec. Albirem la punta dels Escambrons (Almatret), els Ports, la serra de Cardó, la serra de Tivissa, Montsant ...pur plaer visual. Uns metres abans del vèrtex hi ha una cabana de volta d'estructura d'absid que ha estat construïda ajuntant poc a poc les pedres de les parets fins fer la volta. Una autèntica meravella.

Davallo de la torreta del vèrtex i torno a la cruïlla (50 min) i davallo per l'esquerra. Veig al fons la torre de refrigeració de la central d'Ascó.

56 min Cruïlla. Vaig a la dreta.

1 h 05 min Per l'esquerra surt un camí carreter que agafarem a la tornada.

1 h 09 min Al llarg del recorregut hem anat trobant cartells que ens indicava la cabana de volta de Llardecans. Ara un cartell ens indica que hem de deixar la pista i anar a la dreta.

1 h 12 min Cabana de volta encara que la part inferior ha estat picada a la roca. No és gaire gran (uns 5 metres per tres aprox), però té el seu encant. La porta és en angle. Coordenades UTM: 31T  x=296295  y=4578951

Torno al camí i continuo baixant.

1 h 23 min Agafo un camí carreter que surt a l'esquerra. Vaig entre camps amb arbres.

1 h 28 min S'acaba el camí carreter. Vaig cap a un morral destacat que veig al davant.

1 h 36 min Arribo a l'extrem de la serra. Estic al Puntal del Rei (377 m.) amb una dilatada visió sobre la vall que tenim als nostres peus. És un racó excepcional. Baixo uns metres i trobo la base d'una torre de guaita. És redona i amb una amplada considerable. Coordenades UTM: 31T  x=296270  y=4577921

Retorno a la pista principal pel camí per on he vingut. Trobo alguna fita que indica la direcció. Aquesta zona va patir un incendi. Encara puc sentir l'olor de la fusta cremada.

1 h 52 min Arribo a la pista principal i vaig a la dreta, per on he vingut.

1 h 57 min Deixo a l'esquerra la cabana de volta.

2 h 01 min Abandono la pista principal, per on he vingut, i agafo un camí carreter que surt a la dreta. Observo que hi ha multitud de cabanes bastides amb diferents tècniques segons el temps.

2 h 13 min Passo per davant del mas del Bepo.

2 h 18 min Surto al pantà del Cabús, de grans dimensions. El vorejo per la dreta.

2 h 23 min A l'extrem de la bassa agafo una pista cap a la dreta.

2 h 31 min Cruïlla de camins. Decideixo tirar pita amunt ja que damunt hi ha la punta del Cabús i m'enfilo muntanya amunt. Opció no gaire recomanable.

2 h 35 min Assoleixo el cim de la punta de Cabús (456 m.). Està ple de vegetació i no puc fruir de la panoràmica que esperava trobar aquí. Baixo cap a la pista que tinc als peus.

2 h 39 min Torno a estar a la pista. Veig al fons el poble de Llardecans. La pista s'hi encara prou bé.

2 h 51 min Deixo a l'esquerra una bassa. Vaig pel camí de Comantergue.

2 h 54 min Passem pel costat de les edificacions de Camantergue. A l'entrada estan fent un petit monument amb les preses d'un molí d'oli.

3 h 07 min Enllacem amb el camí de pujada.

3 h 20 min Arribem a l'aparcament on hem començat l'excursió.

Per obtenir el track:

Powered by Wikiloc

Comentaris