CONFINAMENT MUNICIPAL: TOSSALETS DE MONTOLIU

 
Cada cop em costa més buscar itineraris originals dins d'aquest confinament municipal en el qual ens té castigats la pandèmia. L'altre dia, quan vaig fer l'Albatàrrec Perimetral vaig veure que al sud del terme havia uns turons que tenia totalment oblidats. Segurament el fet que no estan gaire lluny de l'abocador de Montoliu fa que tinga una mica de recança. En algun moment he sentit una mica de la fortor de l'abocador, així que potser us aniria bé dur una mascareta per evitar-ho.

Mentiria si us digués que ha estat l'excursió de la meva vida, però les muntanyes estan per pujar-les. El primer problema que vaig tenir va ser saber el nom. En un mapa militar antic vaig trobar que els anomenaven els Tossalets de Montoliu que m'ha semblat un nom molt correcte. Encara que el tossal de llevant pertany també a Albatàrrec però no avancem esdeveniments.

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES

Valoració: Itinerari pensat per no repetir d'altres ja fets. Permet assolir el segon cim més alt del terme.

Dificultat: Moderada. La principal dificultat és la pujada als Tossalets sense sender.

Desnivell: 90 metres.

Temps: 3 hores 14 minuts. 

Distància: 13,75 km

Itinerari circular.


Descripció de l'itinerari:

Surto del CAP d'Albatàrrec que es troba al carrer de les Escoles núm.1 que recorro íntegrament.

4 min Pont sobre el canal de Serós que travesso i en baixar agafo el camí a la dreta. En el mapa antic l'anomena camí de Sunyer i més enllà de Tortosa

8 min Per l'esquerra s'incorpora el camí per on tornarem.

15 min Travesso el canal d'Urgell.

19 min Surto al camí asfaltat a Montoliu. Vaig a l'esquerra. 

23 min Abandono el camí de Montoliu i agafo un trencall a la dreta que s'encara cap al pont de l'autopista.

32 min Pont de l'autopista.

36 min Surto a una pista principal. Vaig a l'esquerra. davant tinc els Tossalets.

44 min Deixo la pista principal i vaig a la dreta. Passaré entre els dos tossals més destacats.

47 min Agafo un camí carreter que en duu al cim del primer turó.

51 min Quan arribo a la mesa somital vaig a la dreta. Segueixo una mena de rasa. Per un moment penso que es tracta d'una trinxera de la Guerra Civil però, poc a poc, abandono aquesta idea i crec que es tracta d'una extracció de pedra.

59 min Assoleixo el cim (213 metres) on hi ha una antena. Una mica més enllà hi ha un vèrtex segurament de la construcció de l'autovia. A l'altre vessant em surt una guineu que resta sorpresa i es queda una estona mirant-me mentre li puc fer una fotografia. Una vegada li he fet marxa corrent asustada. Baixo per l'extrem oposat cap a la pista que he deixat est).

1 h 08 min Surto a la pista i passo per la vora d'un camp de fruiters vers l'altre tossal. Té un doble cim i val a dir que es troba en el terme d'Albatàrrec. És la segona elevació després del tossal de Pedrós (per només 10 metres). La part superior és dreta.

1 h 16 min Assoleixo el cim de l'esquerra (217,9 m.), amb una fita de terme.

1 h 20 min Cim més enlairat (220 m.), també amb una fita. Baixo cap a la carretera d'accés a l'abocador de Montoliu.

1 h 23 min Carretera a l'abocador. Vaig a l'esquerra.

1 h 31 min Creuo la carretera C-12 i continuo per l'altre costat per la vora de l'autopista.

1 h 44 min En mig de la reixa hi ha un pas per entrar a l'Àrea de l'autopista de Lleida. Si no ho teniu clar podeu fer el tomb pel proper pont de l'autopista que teniu davant.

1 h 48 min Passo subterrani per sota de l'autopista. Passo per la vora de l'antic hotel, ara abandonat i per la benzinera. Hi ha un altre pas per sortir de l'autovia. Un cop fora vaig a la dreta i agafo una pista que surt recte, sense contornejar l'àrea.

2 h Fondalada. Davant tinc la Timoneda d'Alfés a la que puc ascendir per un camí. He anat no fa gaire per aquí i prefereixo anar pel camí planer que em surt a l'esquerra.

2 h 15 min Creuo la Carrerada d'Albatàrrec per on vaig pujar l'altre dia a l'Albatàrrec Perimetral. Continuo per la base dels darrers contraforts de la Timoneda.

2 h 23 min La pista fa cap a la carretera que s'incorpora a l'autovia a la ciutat de Lleida i vaig lateralment sense camí. Trepitjo algun camp de cereal. Eviteu en el possible malmetre el plantat.

2 h 33 min Surto a un altre camí que també fa cap a l'autovia però el segueixo en sentit contrari, amunt.

2 h 35 min Esplanada.  A l'esquerra hi ha maquinària. Vaig per la vora. Baixada per l'altre extrem.

2 h 39 min Travesso el canal d'Urgell. Darrera d'un dipòsit hi ha un niu de metralladores força malmès. Surto a la pista principal.

2 h 42 min Pont de l'autovia. Aviat segueixo la banqueta del canal enlloc d'anar per l'asfalt.

2 h 49 min Carretera a Albatàrrec que creuo i agafo la banqueta del canal.

2 h 54 min Abandono la vora del canal i agafo un trencall que surt a la dreta. Més avall va per la vora de camps fruiters. Passo per la porxada d'una cabana.

3 h 04 min A la dreta em queda el niu de metralladores de la partida de les Vinyes. Molt malmès. Coordenades UTM:  31T  x=300408  y=4604397

Aviat m'incorporo al camí d'anada. 

3 h 10 min Pont sobre el canal de Seròs

3 h 14 min CAP d'Albatàrrec on he començat l'itinerari.

Per obtenir el track:

Powered by Wikiloc

Comentaris