EL MAR INTERIOR DEL SEGRIÀ: UTXESA (i II)

Avui faig la segona part del recorregut per l'embassament d'Utxesa. Per veure la primera excursió. Farem el recorregut pel bucle que va pel nord i que ressegueix la vall Secà. Recordem que l'embassament d'Utxesa és artificial. Es va bastir quan es feia el canal de Serós que havia d'abastir la central hidroelèctrica de Serós. En anegar les valls Seca i Major van decidir que en lloc de canalitzar l'aigua era millor fer unes preses de reserva d'aigua que representarien unes basses de reserva d'aigua.

L'excursió està perfectament senyalitzat encara que val a dir que hem fet alguna drecera per estalviar algun revolt ja que en la part nord del recorregut trobo que es ona massa volta apartada de l'aigua. De totes maneres, és un recorregut prou interessant.
CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES:
Valoració: Passejada ideal per descobrir l'embassament d'Utxesa.
Dificultat: Baixa. Camins ben senyalitzats. He fet alguna drecera que explico en el text.
Temps: 2 hores 51 minuts.
Aparquem davant del pont que constitueix una mena de cinturó/faixa que estreny l'embassament i que permet aquesta doble ruta que aquí us presentem. Està situat un 800 metres abans del Centre d'interpretació (La Fusteria). Des de Torres de Segre fina aquí està perfectament indicat com arribar-hi. Anem pel camí de l'esquerra que va per una arena rogenca que ens permet seguir-lo amb facilitat.
4 min Presa de la Valleta que és una de les rescloses que tanca les aigües del canal de Serós. Cal observar a l'esquerra el talús de la presa. En acabar la resclosa anem pel costat de l'aigua. Tram molt agradable.
25 min Arriben a la torre d'aguaita núm 19. Un bon observador d'ocells de dos nivells. Interessant pujar-hi.

Una mica més enllà hi ha la comporta d'accés a l'embassament d'Utxesa que arriba pel canal de Serós. No podem passar a l'altre costat del canal. Hi ha un candenat però fa anys si que es podia accedir. Com no podem passar resseguim la banqueta del canal.
42 min El camí marcat marxa a l'esquerra cap al poble de Torres de Segre, però nosaltres continuem per la vora del canal. Escurcem el recorregut.
49 min Sortim a la carretera de Torres de Segre a Sarroca de Lleida. Anem a la dreta per l'asfalt. Hi ha molts trams que podrem anar per la vora de camps fruiters que ara estan florits. Passem per davant del cementiri.
57 min Trencall cap a l'esquerra que puja a l'ermita de Carrassumada. Avui no pujarem ja que estem moltes altres vegades i avui no sé si la sortida serà llarga. Prefereixo fer-ho més curt. Tram feixuc i avorrit.

1 h 13 min Per l'esquerra s'incorpora la pista que baixa de l'ermita de Carrassumada. Poc després agafem a ma dreta el camí que estem seguint voltant Utxesa.
1 h 17 min Bifurcació. Per la dreta va a l'urbanització de Forneret. Potser seria més interessant perquè podríem anar més estona per la vora de l'estany. Anem a l'esquerra.
1 h 28 min Mirador de Salaoret sobre l'embassament. Baixada sobtada. Arribem a la cua de l'embassament pel costat de la vall del Secà.
1 h 33 min Bifurcació. Per l'esquerra tenim una forma d'escurçar la ruta. Però és preferible anar per la dreta que ens guarda sorpreses.
1 h 40 min La pista passa a ser un sender que va prop de la l'aigua. És un carrerany estret i perdedor.
2 h 05 min Arribem a una mena de península que s'endinsa en l'embassament. Estem en el mirador de Fornet. Retornem sobre les nostres passes i agafem un sender. Aviat entrem en un camp de fruiters que travessem. Passem per alguns magatzems.

2 h 25 min Baixem a la valleta dels Salats.
2 h 35 min Vall de Montjubrí que travessem. Poc més amunt sortim a una carretera. Anem a la dreta.
2 h 41 min Per l'esquerra s'incorpora a la nostra ruta la travessa que puja pel sud. Aviat deixem la carretera asfaltada i agafem un camí que surt a la dreta.
2 h 49 min Pont que enllaça els dos embassaments del Secà i el Major.
2 h 51 min Arribem a l'aparcament on hem començat el recorregut.
Per obtenir el track de la sortida