LA LLENGENDA URBANA: EL BUNQUER DE LA MARI PAU

Als pobles també tenim Llegendes urbanes que expliquen algunes coses "rares" que van esdevenir en la postguerra i cal recordar per entendre com eren les coses durant la dictadura franquista, no pas per retraure ara el que va passar a ningú.

En el camí de la Gavarrera hi ha una caseta fortificada amb murs molt gruixuts. A l'entrada hi havia escrita la data de construcció, l'any 1941. En el frontal encarat al camí havia un niu de metralladores amb espitlleres que defensava el camí. Els propietaris el van malmetre i encara es pot veure la seva ubicació. Ara es fa difícil perquè han tancat el recinte. Es veu que la finca - que està en el terme de Lleida, però a tocar de l'Albatàrrec que va per l'altre costat de la pista. - era propietat del primer batlle franquista d'Albatàrrec. Aquest va aprofitar el seu càrrec per agafar els materials (ciment) per fer-se la barraqueta amb total impunitat. Per aquest motiu els murs són tan amples, prop de 50 centímetres, totalment innecessaris per la utilitat de l'edificació. La destrucció del niu de metralladores  i el tancament de la finca és molt posterior.

Quan vaig fer la Volta perimetral pel terme vaig passar per davant. Vaig decidir que hi faria un tomb per anar directament des del poble. Avui ha estat el dia.

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES:

Valoració: Recorregut per coneixer el patrimoni bèl.lic de la Guerra Civil d'Albàtarrec. En altres ocasions hem començat pel nord del terme però avui ho fem pel sud.

Dificultat: Baixa.

Temps: 2 hores

En el centre del poble d'Albatàrrec hi ha una mena de placeta on comencem. En una cantonada hi ha la farmàcia. Aquí s'inicia la carretera a Alfés que seguim.

Als 50 metres ens trobem el canal de Serós. Anem a l'esquerra per la banqueta del canal i les cases del poble.

2 min Travesso el canal pel segon pont.

5 min Arribo a una cruïlla de camins. Vaig a l'esquerra. A la tornada agafaré la cruïlla de la dreta cap a les càmeres frigorífiques.

9 min Bifurcació de camins. Agafo el trencall de l'esquerra, Camí de la Gavarrera. Tornaré per la dreta (Camí de la Peixera de Dalt)

Alerta  en el track que adjunto ja que més endavant  vaig una estona per la dreta però després tiro endarrere.

16 min Rierol de Regassalat.

19 min M'incorporo a una pista més important que ve per l'esquerra de la carretera. Al costat tinc la Subestació elèctrica d'Albatàrrec.

24 min Pont sobre l'autovia.

35 min A l'esquerra ens queda el búnquer de la Mari Pau que podem entreveure entre el filat i les arbusts. Coordenades UTM: 31T  x=302932  y=4605586. Segueixo el camí endavant.

44 min Trencall a la dreta que agafo. Davant ja veiem una serreta amb xipressos que és la nostra fita.

54 min Arribem al cap de la serra on hi ha un banc fet amb palets. Us cal seure i mirar. Fruïu una meravellosa panoràmica vers la ciutat de Lleida i el seu contorn.

Ara  us demano que navegueu entre els camps de fruiters. Pur plaer. Anem a buscar un niu de metralladores que està en un talús. El track o el croquis de dalt us pot ajudar.

1 h 4 min En l'extrem del talús tenim el niu de metralladores del tros del Peret del Ramonillo. Està situat en el talús que van fer en ampliar el camp de sota i es van carregar la part del davant de la defensa. Es pot observar encara els dos forats per guardar la munició que es solien fer a les parets i l'entrada que està colgada de terra. Coordenades UTM: 31T  x=303150  y=4604941. Per veure més informació podeu consultar aquí.

Continuo per l'extrem oposat per on hem vingut.

1 h 9 min Fem cap a un camí asfaltat (el camí de la Peixera de Dalt). Anem a l'esquerra.

1 h 11 min Casa de camp al costat on hi ha un parell de gossos escandalosos. A la dreta tenim el niu de metralladores del Tros del Juametó però està colgat d'esbarzers i costa molt de localitzar. Coordenades UTM: 31T  x=301469  y=4605138 No el vaig a veure. Segueixo la pista. Aquí podeu veure com arribar-hi des de l'altre extrem i un vídeo de l'acció que vam fer per arranjar-lo.

1 h 17 min A la dreta tinc el niu de metralladores del tros del Lechero que es troba al costat d'un pantà. L'obertura devia està situada en la part superior, però no es veu, així com l'espitllera. Sembla com si hagués estat traslladat aquí. Sort tenim que estigui conservat. Coordenades UTM: 31T  x=302294  y=4605260. En altres entrades al blog hem anomenat aquest niu de metralladores amb el nom del barranc de Regassalat.

Per la dreta arriba el camí procedent de Lleida. Anem a l'esquerra i travessem el barranc de Regassalat.

1 h 19 min Trencall a l'esquerra que agafem.

1 h 24 min En un descampat a l'esquerra trobem el niu de metralladores del tros del Bep d'Aspa que està malmès en grans fragments. Ens van explicar que moltes de les bombes que no van esclatar, en acabar la Guerra Incivil, el jovent del poble les agafava i les tirava dins dels nius de metralladores o feien una petita foguera i les encenien  per fer-les explotar. Es pot accedir a l'interior de la fortificació on sembla que només havia una gran espitllera encarada cap al Segre. M'atreviria a dir que es pot arribar a composar aquest trencaclosques.  Coordeandes UTM: 31T  x=302258  y=4604997

Retorno al camí de la Peixera de Dalt que segueixo a l'esquerra.

1 h 30 min Travessem el pont de l'autovia.

1 h 34 min  A l'esquerra tenim una bassa que ens pot ajudar a orientar-nos. Anem darrera de la cabana de totxo que tenim a la dreta. Trobem el niu de metralladores del tros de la Isabel encarat cap a la ciutat de Lleida que es veu perfectament. La part de dalt està partida en dos trams. L'estat de conservació és molt bo, per la qual cosa es pot entrar dins i observar una gran espitllera i als laterals hi ha els forats on es deixaven les municions. Coordenades UTM: 31T  x=301493  y=4605210

Retornem al camí principal.

1 h 45 min Cruïlla de camins per on hem passat en el punt min 9. Vaig a l'esquerra.

1 h 48 min Arribem a la "rotonda" que hem passat a l'anada. Ara anem a l'esquerra.

1 h 51 min Passem pel costat de les càmeres frigodífiques i sortim a la carretera d'Albatàrrec a Alfés (L-700). Anem a l'esquerra.

1 h 52 min Agafem un camí a la dreta que va als camps propers. Passem pel costat d'una cabana de tova i un pi. Anem entre arbres fruiters.

1 h 54 min Niu de metralladores de la Partida de les Eres. Estat de conservació perfecte. Va estar reutilitzada durant molt temps com a cabana. És una construcció redona que protegeix la carretera d'Alfés. És la joia de la corona del patrimoni bèl.lic d'Albatàrrec. Hi ha un arbre que tapa la visió complerta del búnquer. Coordenades UTM: 31T  x=300637  y=4604757. Tornem a la carretera. Anem a l'esquerra.

2 h Plaça de la no plaça on hem començat l'excursió.