AUTOCAR DEL CEL: TAÜLL - ESTANY DE LLEBRETA - APARCAMENT DE LA FARGA

Primera sortida post-confinament? Després de fer bondat, avui decideixo fer una activitat multitudinària com és l'Autocar del Centre Excursionista de Lleida. Vam estar 41 excursionistes que teníem ganes d'estirar les cames i fer vida social.

Primer de tot agrair als organitzadors que es van oferir un circuit genial. Gràcies de tot cor.

Algunes fotografies són de Joan Nadal

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES:

Valoració: Recorregut molt interessant per descobrir Aigüestortes des d'una visió menys turística.

Dificultat: Moderada. Camí molt ben assenyalat.

Desnivell: + 780 metres - 940 metres.

Temps: 4 hores 04 minuts

Itinerari parcialment circular, ja que nosaltres tenim el suport de l'autocar.

Aparquem davant de l'espectacular campanar de Sant Climent de Taüll. Explicacions inicials i travessem el poble de Taüll on podem fruir de la silueta de Santa Maria de Taüll on agafem el camí antic cap al Pla de l'Ermita.

18 min Travessem la carretera que puja al Pla de l'ermita. Pujada ferma.
41 min E Faro, visió excepcional sobre la vall de Taüll. En aquest indret s'encén la falla que davalla cap al poble Veure pel·lícula aquí. Decideixo continuar el camí amunt mentre els companys es fan les fotos de grup. Per aquí vaig passar a la baixada del tuc de Comamarja.

1 h Collada (1910 m), al costat del Pui Redó que queda al costat i ofereix una vista panoràmica excepcional. Recomano pujar-hi. Pugem pel vessant oposat. El camí remunta fent marrades.
1 h 12 min A la dreta tenim el Cap des Creuetes. Deixo el camí i hi pujo a buscar les creuetes però no les se troba (1978). Ara el camí tomba a l'esquerra amb pujades i baixades puntuals i vaig contornejant la muntanya.

El camí està marcat amb estaques pintades de groc que fan el sender de bon seguir.

1 h 36 min Portella Negra i entrada al Parc Nacional. Pas estret que ens dóna pas a la vall de Sant Nicolau. Baixada franca que no sempre ens ofereix un camí clar però les estaques ens facilita la progressió.

2 h 11 min Arribem a la fondalada de Casanoves. Hi ha un cartell que ens indica com pujar al jaciment homònim que acull un antic poblat de pastors. Cal posar-hi una hora de pujada.

Baixem fent ziga-zagues per un contrafort de la muntanya, per posteriorment anar tirant a la dreta cap a  la vall de Sant Nicolau. En algun moment podem albirar entre els pins l'estany de Llebreta.

2 h 47 min Per l'esquerra s'incorpora el camí dels Enamorats (quin nom més lleig). Espero a la resta del grup.

2 h 53 min Arribem a l'estany de Llebreta (1619 m.) on dinarem. Mentre tant en Joan Nadal i jo anem a visitar l'ermita de Sant Nicolau que està a l'altre vessant de la muntanya. Hi ha camins laterals però decidim tirar al recte, fent una mica d'orientació entre boixos.
3 h 01 min Ermita de Sant Nicolau, que has estat curosament restaurada. Paratge meravellós. Coordenades UTM: 31T  x=326170  y=4712997. Algú em recorda que la capella del Sant Esperit d'Aiguestortes de l'enginyer Eduardo Torroja ha desaparegut perquè el Parc Nacional d'Aigúestortes se l'ha carregat. Després ens queixem que no tenim patrimoni en aquest país.

3 h 09 min Tornem a l'estany Llebreta on dinem ben escampats. Vida social a tope.

Agafem el camí de baixada a l'aparcament de la Farga per on hem vingut a l'estany i que seguim en paral·lel al riu Sant Nicolau.

3 h 28 min A l'esquerra hi ha la palanca de Pei. Continuem baixant per l'obaga de la muntanya.

3 h 51 min Aparcament superior de la Farga per on baixem i poc després agafem el camí per l'altre vessant. Passem pel costat del xalet de la Farga on el dictador Francisco Franco va dormir quan va inaugurar el Parc Nacional i van obrir una pista perquè el feixista anès a caçar al Portarró.

4 h 04 min Aparcament de la Farga on ens espera l'autocar.