PELS CIMS SECUNDARIS DE LA COMA

Carena del pic del Migdia o Coma Pregona

Dissabte, 7 d'agost de 2021

La roca de Migdia (Coma Pregona) ofereix una paret excepcional. La meva intenció és anar a mirar la paret per si puc obrir una via d’escalada però reconec que és massa vertical pel meu modest nivell així que sols passa d’exploració però si he fet una interessant excursió per camins desconeguts. Un autèntic plaer de descoberta i aventura. Proposta exigent reservada a exploradors amb afany de descoberta.

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES:

Valoració: Proposta molt interessant que ens permet ascendir al roc de Migdia o de la Coma Pregona i el Roc d'en Carbassa. I una volta molt interessant per camins perduts.
Dificultat: Mitjana. La pujada al roc de Migdia exigeix algun pas aerí però no difícil. També hi ha el camí que va de cal Fité a la carretera està molt perdut i cal anar amb pantalons llargs. Fort desnivell total.
Desnivell: 1050 metres
Temps: 5 hores 50 minuts.

Descripció de l’itinerari:

Aparco en un marcat revolt de la carretera que puja a Tuixent en el km 37,5. Agafo una pista que surt a la dreta.

4 min Bassa d’aigua emprada pels bombers. Continuo per una pista dreta que lluita contra la vegetació que se’l vol menjar. Surto a una cruïlla. Vaig a la dreta.

18 min Tanca que impedeix el pas de vehicles.

33 min Collada amb un cartell indicador, per l’esquerra hi ha el camí que puja al coll de la Moixa (Veure excursió propera per la zona que puja al coll de la Moixa). Tiro al recte per una pista.

37 min Cruïlla. Tirem recte. Cartell indicatiu.

41 min Coll de Coma Pregona (1708 m.), també amb un cartell indicador. Decideixo pujar al roc del Migdia o Coma Pregona. Pujo cercant el millor pas entre la vegetació. No gaire massa intrincat.

51 min Arribo a la carena que ara vaig seguint per l’esquerra. Trobo un parell d’espits però separats. Més enllà una instal·lació de ràpel cap a la fondalada de la Coma Pregona (no l’acabo de comprendre). La carena és estreta i cal anar amb cura. Em recorda el pas que han de passar els musulmans abans d’arribar al seu cel.

1 h Assoleixo l'altívol cim de la roca del Migdia o Coma Pregona (1777 m.). Panoràmica excepcional vers el Port del Comte. Cap al nord destaca la roca d’en Carbassa que ens barra bona part de la perspectiva. Un cop m’he esplaiat contemplant les contrades properes decideixo retornar. He decidit que pujaré cap a la roca d’en Carbassa.

1 h 18 min. Coll de Coma Pregona. Agafo la pista que tira amunt.

1 h 30 min En una barrancada surt una pista forestal que segueixo. Damunt tinc la roca d’en Carbassa.

1 h 38 min Nova cruïlla. Per l’esquerra la pista va planejant, segurament fins la carena. Per la dreta tornaré després de voltar en Carbassa. En aquest punt decideixo tirar recte amunt ja sense sender. Pujo per un coster dret. En la part superior he de grimpar una mica fins assolir la carena. Vaig una vintena de metres per la carena.

2 h Arribo al cap de la Roca d’en Carbassa (1945 m.). Ara domina la panoràmica el Cadí i la serra del Verd. A la dreta tenim Les Collades (veure itinerari aquí que puja a la serra del Verd). Decideixo continuar per l’altre vessant.

2 h 12 min Abandono la carena per la dreta davallant primer per un esperó i després per una fondalada sense altra dificultat que l’herba i el brancatge caigut.

2 h 21 min Arribo a una pista forestal. Tiro a la dreta. Vaig passant per sota dels cingles de la roca d’en Carbassa.

2 h 28 min Cruïlla per on hem passat abans (punt horari 1 h 38 min). Refem el nostre camí.

2 h 39 min Coll de la Coma Pregona. Ara agafo el trencall que davalla cap a cal Fité. Veig en un arbre una marca groga que m’indica el sender que he de seguir. Però abans vull anar a veure la paret de la roca del Migdia (Coma Pregona). Passo per un terreny terriblement emboscat i de molt mal passar. La paret és terriblement vertical i de dificultat que està per damunt de les meves modestes condicions d’escalada.

Retorn al revolt on hi ha l’inici del sender. Coordenades UTM: 31T  x=382975  y=4672893. L’inici no és massa evident però després esdevé molt clar. Traça una diagonal entre parets fent un recorregut excepcional que davalla decididament. En alguna clariana tenim una bona perspectiva de la vall. Davallem per la costa dels Corners.

3 h 21 min Collada que ens dona accés a Cal Fiter que deixem a l’esquerra. De fet ara passarem un grapat de masies que han pres el nom genèric de Cal Fiter. Agafem una drecera.

Seguim la pista encimentada d’accés.

3 h 39 min Revolt molt tancat. Per l’esquerra davalla el camí cap a La Coma. Nosaltres seguim per la pista.

3 h 40 min Abandonem la pista i agafem un sender que passa per davant d’una casa ensulsiada. Alerta. El sender s’ha perdut i cal anar intuint per on passa. M’ajuda pel recorregut el mapa del GPS ja que el corriol ha desaparegut i el podem anar seguint mercès al dibuix conservat en els mapes… tram molt molest i de mal passar. A meitat del recorregut i gràcies a la traça que ha dibuixat el camí a les tarteres podem anar intuint el corriol.

4 h 20 min Passo a la vora de l’agulla. Decideixo enfilar-me fins a dalt. Retorno al coll i baixo pel sender ara ja evident. Els darrers metres estant perduts i baixem com podem.

4 h 38 min Arribem a un revolt molt marcat de la carretera. En lloc de seguir el barranc – que també podem seguir – però prefereixo sortir a la carretera. Un cop passat el revolt agafo una pista que surt a la dreta. Aviat agafo una drecera.

4 h 41 min Masia del Custodi que vorejo per la dreta. Sender molt evident i amunt. Segurament per aquí passava el camí ral de Solsona a La Seu d’Urgell i no per on va la GR7 actualment. Pujo per la canal del Ros en la rasa del Confós. En una fondalada perdo momentàniament la pista, caldria cercar la millor pujada.

5 h 08 min Surto a la vora d’una masia de Cal Tet on segueixo la pista. Vaig adreçant el camí ja que vull sortir a un marcat revolt de la carretera de la Coma a Tuixent. Hi ha una sèrie de cases de camp.

5 h 18 min Carretera de la Coma a Tuixent. Km 35 Vaig a la dreta.

5 h 21in Deixo a l’esquerra Cal Pere Marqués on abandono l’asfalt i agafo una pista a la dreta.

5 h 24 min Abandono la pista i agafo un sender, molt evident que surt a l’esquerra.

5 h 31 min Arribo a una fondalada on trobo una font. El sender va girant. En la part superior perdo el sender.

5 h 47min Arribo a la bassa per on he passat en començar el recorregut. Agafo la pista a l’esquerra.

5 h 50 min Surto a la carretera on he començat l’excursió.