VESTIGIS GUERRA CIVIL A LA SERRA BRISA (AITONA)


Diumenge quan vaig anar a la inauguració de la ruta Robert Capa algú em va comentar que al tossal de la Serra Brisa havia les restes d'un niu de metralladores. Quan he tingut ocasió m'he decidit enfilar-me al cap del tossal per veure que havia de veritat en la informació. Mentre pujava he trobat alguna trinxera i parapets que corresponen a defenses republicanes de l'ofensiva republicana del novembre de 1938 però també havia amagatalls picats en la roca i un niu de metralladores (encara que tècnicament és un post d'observació) que correspondrien a l'exèrcit franquista que controlaria el Cap de Pont de Serós (vídeo), (excursió al Cap de pont de Serós). Com ho saps? Molt fàcil per l'encarament de les construccions. Anem a pams.

FITXA TÈCNICA:
Valoració: Excursió de descoberta molt interessant i inesperada que em va omplir de goig.
Dificultat: MItja-alta. Cal trescar per una vessant ben costeruda.
Temps: 1 h
Distància: 1,26 km (caldria afegir la volta per la Ruta Robert Capa).
Desnivell: 50 metres.
Itinerari circular.

Descripció de l'itinerari:

Deixo el cotxe en l'aparcament habilitat en la ruta Robert Capa (coordenades UTM; 31T  x=287242  y=4597519). Observem davant la serra Brisa que serà la nostra fita cimal.

Surto pel recorregut de la Ruta Robert Capa.

5 min La ruta gira a la dreta. Vaig recte amunt. Arribem de nou a la ruta Robert Capa. M'encaro cap a un faristol. Vaig pujant una mica com puc sense sender evident però cercant el millor pas.

Faristol

15 min Assoleixo una carena intermitja i observo un parapet prou interessant. Encara puc observar les restes de trinxera. Van ser ocupades per les forces republicanes en la mateixa ofensiva per on va passar en Robert Capa però no va fotografiar els soldats que estaven aquí allotjats i que no passaran a la història. Ara val la pena pujar-hi per fruir una delatada visió cap al front franquista que romanien aixoplugats en els turons encarats cap a Fraga. Coordenades UTM: 31T  x=287091  y=4597660. M'encaro cap a la Serra Brisa que em queda davant. Pujada costeruda.

Parapets i resta de trinxera
22 min Arribo prop del cimal. Observo uns forats en la roca conglomerada. Després m'adono que estan picats quan en començar en tinc algun dubte. Hi ha un pas entre les roques prou agradable que em duu a una possible trinxera. Coordenades UTM: 31T  x=287097  y=4597724. Segueixo la trinxera que ens facilita la progressió.

24 min Punt d'observació fascista encarada cap al poble d'Aitona i el riu Segre que avui no puc albirar per la boirina. Observo la vall del cap de pont de Serós i el Montmaneu.

Punt d'observació dalt de la Serra Brisa

Restes del post d'observació

Anem cap a la part alta del tossal. Hi ha les restes d'un post d'observació bastit amb formigó amb els trossos escampats per la plana. Es pot observar una espitllera ben ampla cap al cap de pont. No en queda res del sostre. Coordenades UTM: 31T  x=287092  y=4597741
Espitllera
Observo que aquest altiplà correspon a una antiga pedrera. Baixo per costat on observo una altra trinxera desgastada que em duu al cingle.

30 min Sorpresa. Resulta que al costat hi ha un més forats que aquí arriben a estar fins i tot obrats i que comuniquen dos amagatalls dels soldats. Malgrat els 80 anys passats encara es pot observar prou bé aquests vestigis. Coordenades UTM: 31T  x=287084  y=4597739

Amagatall obrat amb doble entrada
Vaig baixant amb cura perquè el tram és força pendent. M'encaro cap a l'extrem meridional de la serra Brisa. No trobo restes, però continuo arran del cingle terròs encarat vers al nord i trobo un tram de trinxera (44 minuts) i una mica més enllà un parapet encarat cap al nord per la qual cosa caldria pensar que seria de l'ofensiva republicana. Coordenades UTM: 31T  x=287091  y=4597532
Possibles aixoplucs
Camino cap a unes balmes que tinc a l'esquerra. 
50 min Penso que es podria tractar de refugis militars ja que al sostre sembla que a la roca estigues picat per posar llates per sostenir el sostre però en tinc dubtes reals. Si no es vero es ben trovato. Coordenades UTM: 31T  x=287060  y=4597594
Gran sostre precari

Baixo pel mateix lloc per on he pujat però poso el nas en un gran sostre (56 min). Hi ha un tram que ha caigut i ha format un curiós forat d'uns tres metres de fondària per acumulació de blocs. Roques que han caigut posteriorment als fets del 38. Coordenades UTM: 31T  x=287128  y=4597595
1 h Torno al pàrquing on he començat l'excursió. 
Si us agrada l'aventura poden anar a les roques de l'inici del circuit Ruta Robert Capa i anar per una granja entre el cingle terròs i les roques caigudes amb raconades espectaculars.
Per obtenir el track:
Powered by Wikiloc




Per visualitzar els meus Vestigis de la Guerra Civil localitzats:

Comentaris