PELS VESTIGIS DEL TOSSAL DEL SANT FORMATGE DE SERÓS


No em cansaré de dir que les nostres comarques guarden grans meravelles que ens desconegudes per la gran majoria dels seus habitants, ja no diré res de les persones de fora...

Avui he tornat al tossal del Sant Formatge de Serós. Hi havia estat fa prop de 20 anys. Trobo una incipient recuperació del jaciment de túmuls de Sant Formatge. Penseu que es tracta d'una necròpolis d'uns 200 túmuls - la més gran de les terres de Ponent - però només n'hi ha de treballades no arriba a una desena. Llàstima de país. 

Descripció de l'itinerari:

A la sortida de Serós prenem la carretera C-45 cap a Fraga. En passar la zona esportiva agafo una carretera - no hi ha cap indicació - que marxa cap a Massalcoreig (LV-7045).

0,7 km Prenc un trencall asfaltat a l'esquerra.

1 km Aparco a la vora d'una granja. Davant ja tinc el tossal del Sant Formatge. M'encaro cap al tossal.

3 min 0,150 m Bifurcació de pistes. Vaig a la dreta. Al costat hi ha un mur que pedra que ens indica que a sobre es troba els túmuls del jaciment de Sant Formatge.


Albiro els túmuls, la majoria circulars però alguns rectangulars.
6 min 0,3 km Assoleixo el cim del tossal de Sant Formatge (167 m.). M'esforço en voler veure un tram de trinxera summital. Al vessant oest hi ha les entrades de tres cabanes totalment malmeses després de 84 anys. Des d'aquí dalt podem veure les conques del Cinca i del Segre, el tossal de Sant Salvador de Torrent, el Montmaneu, el pont de la barca que tan important fou durant la Guerra civil - que forma el tràgic cap de pont de Serós (es pot veure tot el cap), Maials ... elements que ens ajuden a interpretar els enfrontaments del front del Segre. Coordenades: 31T  x=282785  y=4593226
Baixo directament cap al tossal que tinc davant. Pujada curta però ferma.

12 min 0,460 metres Assolim les roques del Sant Formatge (161 m.) on trobem una sèrie de trinxeres i cabanes. Sembla que podia haver també peces d'artilleria encarades vers el cap de pont de Serós. Aquestes fortificacions franquistes van malmetre el poblat ibèric de Sant Formatge. Encara es pot veure alguna cabana i un pou. Coordenades: 31T  x=282803  y=4593083
Travesso tot el cimadal entre trinxeres, cabanes del poblat i restes dels combats fins l'extrem. Baixo a un camp i vaig contornejant per una pista fins arribar a un camí carreter que em permet arribar còmodament fins a l'aparcament (29 min 1 km).
El track per obtenir:


Per localitzar els meus vestigis de la Guerra Civil: 
Powered by Wikiloc

Comentaris