BONANSA: RUTA DE LES 4 ERMITES

Un any més comencem el curs amb l'Acampada social on les diferents seccions del CEL organitzem una trobada on les diferents seccions fan activitats en un mateix entorn. Enguany al voltant de Vilaller. La caminada del dissabte va ser la Ruta de les 4 ermites de Bonansa.

VALORACIÓ: Recorregut molt interessant, especialment si comptem amb el guiatge de gent del país que complementen la caminada amb explicacions locals.

DIFICULTAT: Baixa

TEMPS: 3 hores 40 minuts

LONGITUD: 9 km

Va ser una experiència molt interessant. No faig la descripció detallada de la ruta perquè anàvem fent nombroses aturades ja que vam comptar amb la col·laboració de Carles Feixa i d'altres habitants del poble que ens acolorien la sortida amb interessants explicacions. Ens vam arreplegar 26 caminadors. Vam moure en total 50 socis/es.

Ens concentrem a Bonansa i pugem al cap del poble on hi ha l'ermita de Sant Aventi que es tracta d'una  ermita associada a un castell. També es fan falles per sant Joan.

Ermita de Sant Aventí

Després davallem en sentit contrari per buscar una pista que ens duu a l'ermita de Sant Roc. Es una bella ermita romànica que localitzem a l'entrada del Bonansa venint de Bibiles. No cal patir gaire ja que tota la ruta està senyalitzada amb cartells. De sant Roc sortim pel GR-18 i anem a l'esquerra per enfilar-nos al turó de Sant Salvador.

Sant Salvador és una altra ermita que estava associada amb un castell. Té una panoràmica excepcional sobre les valls, llàstima que el dia rúfol que no ens ajuda gaire a contemplar la bellesa de la panoràmica.
Tornem sobre el nostre camí però com anem amb gent del país ens proposen apropar-nos a la cova de Sant Salvador que no està indicada. Espluga molt interessant i que no presenta cap dificultat.

Tindrà una profunditat d'una cinquantena de metres. Ens han explicat que hi ha una gatera que portaria a una altra sala però no hem sabut trobar-la. Coordenades UTM: 31T  x=306949  y=4701017 Retornem sobre el nostre camí i poc després anem a l'esquerra a cercar la darrera ermita del recorregut.

Ermita de Santa Llúcia que ha estat reconstruïda amb poc gust. Cal especificar que a l'interior de l'ermita hi ha una font on cal prendre aigua i rentar-nos els ulls per mantenir bé la vista. Si no creieu feu-ho, mai se sap. Val a dir que les 4 ermites estan obertes.

Damunt de l'ermita hi ha un dolmen on només es conserva la part baixa de la caixa.  Va ser localitzat per Montse Iniesta que ve amb nosaltres. Coordenades UTM: 31T  x=306502  y=4701051.

Més enllà el grup es divideix en dos. Uns que retornaran pel camí d'anada, més curt, i d'altres volem completar la sortida amb la visita de les 9 cadolles. Una roca que té la característica de tenir unes forats que retenen l'aigua. El plafó informatiu ens parla de les figures llegendàries de les Encantades. Diuen que en aquesta pedra posaven la roba rentada. Si aconseguies pispar una pesa de roba sabia que no seria mai més pobre, encara que tampoc mai ric. Coordenades UTM: 31T  x=306823  y=4700431

Continuem el recorregut cap a l'Alt de Bonansa però abans d'arribar-hi agafem un trencall a l'esquerra degudament senyalitzat que ens fa de drecera encara que ens surt a la carretera. Tocar l'asfalt i em para el cotxe de la Remei que em porta a Bonansa.

Ens obren el bar de les piscines per nosaltres. Agrair al poble de Bonansa les atencions rebudes.