TRAVESSIA DE LA SERRA DE BUSA

El fet d'anar amb autocar ens permet fer la travessa de la serra de Busa des de l'extrem de ponent fins a llevant. Però ens enganyaríem si penséssim que amb aquesta superba excursió ja coneixem la serra de Busa. Cal perdre's per tots els seus racons per estimar-la amb tota la .força que es mereix aquest bell topà de la nostra geografia.
Valoració: Excursió molt interessant.
Dificultat: Baixa - mitja (per la llargada)
Desnivell: 1270 metres - 1220 metres
Temps:4 hores 22 minuts.
Itinerari lineal
L'autocar ens deixa a l'aparcament de les cases de Posades una mica abans del km 17 de la carretera C-462 que va de Solsona a Sant Llorenç de Morunys per l'embassament de la Llosa del Cavall.
En l'aparcament agafem un sender que s'enfila amunt entre pins.
12 min. Grau de casa Lloveta que demostra l'antigor del nostre sender emprat des de sempre
per comunicar les cases de Lloveta i del Pla de Busa amb la resta del món.
25 min. Arribem a les cases de Lloveta i Capdevila de Lloveta amb l'ermita de Sant Iscle i Santa Víctòria. Les cases s'estan caient doncs no resisteixen el pas del temps i l'oblit de les administracions. L'ermita es manté més sòlida.
30 min. Sortim a la pista. Anem a l'esquerra fins una mena de coll.
32 min. Agafem un sender (pal de fusta i alguna fita) a la dreta. Alerta en no agafar un sender que vé per de front de casa de Tresserres. Anem per una mena de pista forestal vella.
50 min. S'acaba la pista de desforestar i seguim l'antic sender. Poc a poc ens anem endinsant en la fondalada de l'areny.
56 min. Anem a peu de cingle de la serra de Busa. Passem a tocar de les balmes de l'Areny.
Casa de Tresserres des del cim
1 h. Passo per sota d'un blog després de la paret. Poc després comença el grau de l'Areny que s'enfila fent ziga-zagues per un corriol sostingut per un mur. Hi ha algun punt on cal fer anar les mans.
1 h 9 min. Pla de Busa, encara que resta cobert de pins.
1 h 14 min. Surto a una pista de desforesta. Vaig a l'esquerra.
Aviat arribo a una clariana en el bosc. Veig un pal que indica un carrerany que gira a l'esquerra per on vaig sense entrar a la gran pla de Busa.
1 h 26 min. Coll de la Creu (1375 m.). Damunt de la cinglera de la serra de Busa, al fons albirem Sant Llorençs de Morunys i l'embassament, el Port del Compte, Coll de Port, la Serra del Verd, el Pedraforca, la serra d'Ensija..
1 h. 39 min. Arribem a la presó del Capolatell amb la palanca que ens permet travessar amb comoditat a la presó. Comento que a la guerra del Francès i en altres ocasions havia estat emprada com a presó i que es feia passar els presoners per uns troncs que després es retiraven i quedaven totalment aillats de la resta del món. Molts francesos, desesperats, es tiraven al buit cridant: Morir a Busa per resucitar a Paris.
Tornem al mirador del coll de la Creu.
Grau de l'Areny
1 h 50 min. Mirador. En lloc d'agafar el camí cap al Pla de Busa per on hem vingut pugem carena amunt per un corriol que en algun puc esdevé perdedor. Però només es qüestió de tirar amunt.
2 h. 13 min.  Cim del Cogul (1526 m.). Amb una vista privilegiada sobre els contorns: Sant Llorenç de Morunys, l'embassament de la Llosa del Cavall, els Llengots, Bastets, Port del Comte, Coll de Port, la serra del Verd, el Cadí, el Pedraforca, la serra d'Encija, Rasos de Peguera, Solsona, Montseny, Sant Llorenç del Munt, Montserrat, el Montsec, la serra d'Aubenç ....
Segueixo la carena vers a llevant.
2 h 20 min. En trobo al coll (1466 m.) on s'inicia la canal de la casa de la Vila per on m'entaforo. Baixo per una fageda meravellosa.
2 h 32 min. Cruïlla de camins. Per la dreta marxa el camí a casa de Valielles que seguirem Avall va el camí cap al coll de Vera i Tresserres (excursió ressenyada en aquest enllaç). Un vell cartell ens indica la direcció.

El sender travessa una bella fageda a l'obac del cingle de la serra. Tram molt agradable.
El sender acaba esdevenint una antiga pista de desforestar.
2 h 56 min. Fem cap a una pista més important. Anem a l'esquerra i avall. Seguim la pista.
3 h 17 min. Passem per davant de la casa de Vilamala. Anem baixant per l'esquerra.
3 h 32 min. Arribem a la casa de Valielles on dinem.
4 h 17 min. Deixem a la dreta el pont del Molí de Bancells.
4 h 22 min. Sortim a la carretera de Sant Llorenç del Morunys a Berga. Davant tenim el trencall que puja a Llinars.