RUTA DELS MAQUIS. 4a ETAPA: NOCTURNA DE ESTOPINYA A LLUÇARS

Si llegiu aquest blog, ja sabreu que estem fent una ruta seguint les passes dels maquis per les Terres de Ponent.
1a etapa: El dia 28 d'abril de 2019 vam anar de Sucs a Bassanova (Almenar).
2a etapa: El dia 19 de maig de 2019 vam anar de la Bassanova (Almenar) a Baldellou.
3a etapa: El dia 2 de juny de 2019 vam anar de Baldellou a Estopinyà.
Però en aquesta darrera etapa ens va fer molta calor. Algú va tenir la brillant pensada de fer la següent ruta de nit. La idea era, si més no, original, encara que ha comportat que no veiéssim res de paisatge i fóssim una mica esclaus del GPS.
Val a dir que ha suposat un canvi d'horari molt bèstia doncs hem hagut de caminar tota la nit i en arribar a Lluças tenia molt son i el sol començava a apretar. A les 9 h volia dinar...(una mena de jet lag).
Ja veieu... però una aventura diferent.
Caldria diferenciar dues parts: D'Estopinyà a Tolva que es fa per pista i resulta molt interessant per conèixer els llogarrets de la contrada mentre que de Tolva a Lluças té un marcat esperit d'aventura.
Dificultat: Estopinyà - Tolva: Fàcil (sols la dificultat de la llargada) mentre que de Tolva a Lluças: Reservada a aventurers.
Distància: 26,6  km
Desnivell: +700 metres - 400 metres.
Temps: 6 hores 33 minuts comptant les parades.
Itinerari linial.
(El GPS no m'ha aguardat el track que he fet mentre caminava per la qual cosa posaré la distància en lloc del temps).
Sortim d'Estopinyà de davant del bar per la carretera d'accés per on hem arribat.
0,65 km. Deixem a la dreta la carretera que puja a la mina.
0,7 km. Agafem una pista que surt a la dreta.
3,3 km. Bifurcació anem a l'esquerra.
4,8 km. Ens incorporem a una altra pista (que vé  del llac endorreic d'Estana) i anem a la dreta.
5,9 km. Casserres del Castell (689 m.). En Lluís Colomes ens explica que el poble està totalment destruït perquè en fer l'embassament de Canelles van comprar totes les terres i les cases. FECSA es va dedicar a fer malbé totes les cases (per no ser reocupades) i els militars també en van fer pràctiques.Llàstima.
Seguim una pista que en un primer moment no és gaire evident. Baixa decididament.
8 km. Arribem al fons del barranc de Guart (526 m.). Primer travessem el barranc de Reboll i continuem per la plana de la barrancada.
En travessar el de Guart baixa una mica amb aigua i hem de passar per unes pedres que ens obliguen a fer equilibris (9,5 km.).
Tirem a la dreta, abandonant el torrent de Guart i agafem el de Cajigar.
11,1 km. Anteza (572 m.). El poble està dormit. Només els gossos borden el pas dels maquis moderns. Agafem la carretera cap a Ciscar.
12 km. Abans del poble agafem la pista que va per la barrancada.  Fem un mos en la llera pedregosa. Hi ha un moment que fa un fred que pela, i pensa que venim de nit per no passar calor i ara estem geladets...
13,6 km. Se'ns incorpora el GR-18 que baixa de Ciscar. Anirem fins a Tolva seguint les marques blanques i vermelles.
14,2 km. Estem davant del Congost del Cajigar. La pista gira a l'esquerra i començar a remuntar.
17,7 km. Sortim a la carretera N-230 a la Val d'Aran. Anem a la dreta.
18,3 km. Trencall a la dreta cap a Tolva (690 m.) per on anava la carretera vella.
18,8 km. Es fa dos grups. Uns maquis ja es queden aquí - on els recollirà el Soci de Juneda - i la resta decideix aprofitar el dia i pujar a Lluçars.
Tirem per un carrer que travessa la carretera vella i continua amunt.
19 km. Travessem la carretera i pugem per un camí asfaltat que aviat esdevé un camí de terra.
20,7 km. Masia de Corona (764 m.) de grans dimensions.Continuem amunt.
21,2 km. No ho veiem clar però per la dreta surt un camí. Tram poc evident. Anem pel carrascal de l'Arnero.
22,5 km. Agafem un sender gens evident que anem seguint intuïtivament.
22,9 km. El sender està totalment perdut. Ara ens cal baixar al barranc de la Cova i després pujar amunt per un coster entre carrasques fins arribar a la carena.
23,4 km. Assolim una carena per on passa un tallafocs (877 m.). En l'altre vessant surt una pista molt evident que anirem seguint sense cap tipus de dubtes.
26,6 km. Sortim a la carretera vella Lluçars i tirem a la dreta per sortir a la nova (Hu-9321). Per evitar problemes de transport i tocar la moral dels companys que ens donen suport automobilístic decidim baixar per la carretera.