LA FORCANADA (MALH DES POIS, EN ARANES): LA MUNTANYA ESTIMADA

Hi ha muntanyes que amaguen una bella història que cal descobrir abans de pujar-hi i així fruirem més de la seva ascensió. Dins d'aquest grup de muntanyes amb màgia, una seria la Forcanada. Una altra muntanya en forma de forca (Pedraforca, Encantats). És una muntanya tapada pels tres mils de la zona de l'Aneto - Maladeta. No és una muntanya gaire coneguda (m'atreveria a dir que força desconeguda). A mitjans dels segle XIX s'havien conquerit els cims més rellevants dels Pirineus però encara faltava conquerir muntanyes com la Forcanada. Un jove francès, Alfred Tonnelle,  es va enamorar perdudament d'aquesta roca. No va parar de voltar-la fins que la va fer seva. Tristament setmanes després va morir de tifus que havia contret el dia que va coronar la seva estimada. Tota una història romàntica que recull en el seu llibre Tres mesos als Pirineus (1858).
Feia temps que anava darrera d'aquesta muntanya i finalment l'he aconseguit després d'algun intent fracassat. Es pot pujar des de la vall del riu Nere per la Vall d'Aran, per l'Artiga de Lin, també des del Vall d'Aran, o bé, pel Vall de Benasc. Vaig agafar aquesta darrera opció.

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES:

Valoració: Ascensió excepcional, molt desitjada que ens permet descobrir un cim rellevant però poc visitat.

Dificultat: Alta, pel seu desnivell i tenir present que cal grimpar els darrers metres.

Desnivell: 1350 metres

Temps: 10 hores 21 minuts.

Itinerari lineal.

Agafem l'autocar de Benasc al pla de la Besurta (1945 m.) i agafem el camí cap al refugi de la Renclusa.

8 min Trencall a la dreta cap a la Renclusa. Anem recte.

29 min Primer replà d'Aigualluts. Poc després passem per la segona esplanada, deixant a la dreta el forat d'Aigualluts on es filtra/desapareix el riu de l'Escaleta i surt a l'Artiga de Lin a la vall d'Aran.

Veritablement el nom de la vall de l'Escaleta és molt correcta ja que anem alternant bona part de la pujada amb planes amb pujades sobtades. 50 min Pujada vers la nova esplanada.

1 h Esplanada de l'Escaleta.

1 h 22 min Deixem a l'esquerra el camí que puja al coll de Toro a l'Artiga de Lin.

1 h 49 min Deixem a l'esquerra el sender que puja al coll dels Aranesos que també va a l'Artiga. Anem pujant per la vall per un sender clar i amb nombroses fites.

1 h 56 min Estany de l'Escaleta.

2 h 45 min Estany Superior de l'Escaleta, al que no acabem d'arribar. Ara és el moment de deixar el camí que puja al tuc de Mulleres i ens encantem cap al coll Alfred que distingim a la nostra esquerra.

3 h 32 min Assolim el coll d'Alfred - dedicat a Alfred Tonnelle - (2992 m.). Observeu que el coll està més alta que el tuc de la Forcanada.

La Forcanada es veu, avall, lluny. Hem de travessar una molesta tartera. Cal paciència per anar esquivant els blocs. Pensava que hauria fites marcant el millor pas però la veritat és que no hi ha opció millor. Sols paciència i anar contornejant els blocs que es mouen.

4 h 32 min Tartera de pedra menut. Hi ha un indici de corriol que seguim còmodament.

4 h 40 min Enllacem amb el camí que puja per la dreta per la vall del Nere. Titem decididament amunt.

4 h 46 min Marcada bretxa encarada al precipici. Deixem els bastons i comencem a grimpar seguint les nombroses fites i el pas dels humanoides. No és una escalada difícil (PD+) que es pot fer sense corda, però cal parar compte. Hi ha parabolts per rapelar. Pensava que seria una roca molt trencada però crec que el pas d'excursionistes ha fet ja caure nombroses pedres.

5 h 04 min Punta de la Forcanada sud (2870 m.). Baixem a la bretxa que hi ha entre les dues puntes i pugem per la que tenim davant. Ara la dificultat davalla i sols és qüestió de caminar fent anar les mans.

5 h 14 min Cim de la Forcanda (2882 m.). Cim excepcional encara que el dia és núvol i no podem albirar les muntanyes Maleïdes que tenim enfront. Ara ens falta el descens que farem pel mateix camí que a l'anada.

5 h 42 min Bretxa on agafem la tartera feixuga.

6 h 47 min Coll d'Alfred. Ara baixem pel vessant del Mulleres però no es tan pesada la marxa.

7 h 24 min Enllacem amb les fites que davallen del tuc de Mulleres. Jo em faig una tonta torta de turnell... encara em fa mal ara quan i penso.

10 h 21 min Arribem a l'aparcament de la Besurta on ens espera l'autobús amb la sensació de la feina feta.