CIRCULAR INTEGRAL PEL CAP DE PONT DE SANT OISME

Avui he recorregut el que seria el cap de pont de Sant Oisme. He fet un itinerari circular fent un recorregut integral del cap de pont.
Perdoneu però em cal fer una introducció històrica: En caure el front de l'Aragó (març de 1938) els franquistes van arribar fins al front del Segre  (abril de 1938) on van aturar la progressió, però puntualment van aprofitar per bastir uns estratègics caps de pont. Punts on travessaven el riu, generalment aprofitant ponts que no havien estat destruïts en la retirada republicana. S'ocupaven espais en l'altra vessant i per on nou mesos després aprofitar per fer l'Operació final de Catalunya amb  l'avançament feixista (desembre de 1938)  i donant fi al front del Segre i ocupant la totalitat de Catalunya.. Havia el cap de pont de Serós, el cap de pont de Balaguer (amb el Merengue), el cap de pont de Sant Oisme, el cap del pont del Montsec i el cap de pont de Tremp. El petit cap de pont de Sant Oisme tenia com a missió protegir la carretera que pujava a la Vall d'Aran - en aquell moment la única, ja que no estava obert el túnel de Vielha i només es podia fer pel pont de la Bonaigua. Quan anem tornant de l'excursió podreu veure la carretera a Tremp i comprendreu perquè es van ocupar aquestes alçades.

VALORACIÓ: Recorregut amb trams d'aventura que ens permet descobrir l'estretor del cap de port de Sant Oisme i un racó encisador.

DIFICULTAT: Mitjana, ja que anem una estona per un terreny salvatge i de mal passar. Qui no vulgui pols que no vagi a l'era... o no aneu amb pantalons curts.

TEMPS: 3 hores 49 minuts

LONGITUD: 6,88 km

Aparquem en l'antic càmping Zodiac, actualment tancat, en el km 66  de la C-12. Agafem una pista que surt per l'esquerra (est). Hi ha un cartell de prohibició que no respectaré perquè es tracta d'un camí públic i no em poden prohibir el pas. Faltaria més. Fa uns mesos no estava prohibit. Es molt estranya aquesta prohibició. Malpenseu...

2 min 0,1 km Cruïlla de pistes. Anem a l'esquerra. Tornarem per la dreta en acabar l'excursió.
6 min 0,3 km La pista fa un revolt. Nosaltres continuem recte. Als poc metres hi ha el camí que baixa al barranc de Montnar (ideal per banyar-se). Nosaltres tirem recte amunt.
10 min 0,5 km Un altre baixador al barranc. Anem pel trencall de la dreta.
36 min 1,6 km Arribem a un contrafort molt marcat on hi ha una primera cabana-casamata que protegeix l'inici del cap de pont. Coordenades UTM: 31T  x=324199  y=4651838
Prefereixo continuar una estona per veure la cinglera que comença el contrafort des de l'altre vesant i fer-me una idea més clara.
41 min 1,7 km Faig la fotografia d'una casamata penjada en l'abisme. Retorno al punt anterior.
46 min 1,8 km Abandono el camí principal i m'enfilo per un carrerany que poc a poc es va obrint. Arran del cingle hi ha una munió de casamates generalment amb finestres encarades cap al barranc. Eren fortificacions bastides pels franquistes per defendre aquest contraforts ja que - com em comentat abans - des de dalt es contemplava la carretera a la Vall d'Aran. Vaig fent fotos tota l'estona. Mireu d'anar a tocar el cingle per fruir del patrimoni militar que es conserva. També hi ha cabanes-refugi on dormien els soldats, fora de la línia de foc. Pujada costeruda però entretinguda contemplant els nombrosos vestigis.

1 h 30 min 2,4 km Arribo a un modest cim que queda tallat pel vessants est, sud i oest. Panoràmica excepcional. Podem observar que sota hi ha una segona línia de proteccions. Decideixo tirar enrera i trobar un baixador que localitzo en el primer parapet.
1 h 33 min 2,5 km Baixo per un petit grau. Dret però format per una mena d'esglaons que el fan de bon descendir. Coordenades UTM: 31T  x=323963  y=4651447. M'encaro cap al coll. Passo per un petit parapent del sector inferior.
1 h 39 min 2,6 km Collada. Veig un corriol que baixa una mica cap a la dreta. Error. Vaig una estona planejant i baixant per un corriol enganyador. Finalment el perdo i finalment decideixo tirar amunt enmig de la salvatgia de mal passar cercant el pas factible. Tram ben desagradable. En lloc d'anar a la dreta tenia que haver pujat directament amunt. Dalt he trobat una fita que indicaria un pas carrerany.

2 h 10 min 2,9 km Surto a una pista salvadora. Vaig a l'esquerra.
2 h 14 min 2 km Arribo a una collada. A l'esquerra hi ha una cabana que també tindria funcions defensives. A l'altre costat de la pista hi ha una altra construcció enfonsada. Sembla un refugi però podria ser una altra casamata. Em plantejo pujar dret fins al cap de la serra d'Altera però per avui ja n'hi ha prou d'asalvatjament. Un altre dia hi pujaré a explorar. Tiro endarrera per la pista. Coordenades UTM: 31T  x=323839  y=4651163

2 h 33 min 3,6 km Passo per la vora d'un corral i més enllà tinc una panoràmica excepcional dels Montsecs i el pas de Terradets per on passa la carretera a la vall d'Aran. Més enllà veure també el poble d'Àger. Poc després hi ha una drecera a l'esquerra.
2 h 36 min 3,7 km Segueixo la pista que fa un revolt molt marcat. Vaig cap a un camp d'arbres que travesso. En l'extrem veig un camí carreter que segueixo.

2 h 45 min  4 km A la dreta observo un parapet amb espitlleres davant d'un petit turó. Una defensa militar carenera. Coordenades UTM: 31T  x=322948  y=4651515
2 h 51 min 4,3 km Darrer parapet que trobo del cap de pont de Sant Oisme. Coordenades UTM: 31T  x=322764  y=4651564
Baixada forta del camí. Més avall es bifurca la pista. Podem agafar qualsevol dels dos però agafem el de la dreta, més costerut.

3 h 4,7 km Drecera a la dreta que ens duu al camí que va recorrent les pilones de la llum que anirem seguint avall. Ens trobem amb un camí molt joliu que va recorrent les pilones.
3 h 45 min 6,5 km Ens incorporem a una bella pista. Tirem recte. Aviat enllacem amb el camí d'anada.
3 h 49 min Fi de l'excursió.