CAMINS DE MAQUIS I CONTRABAN (LA COMA -PLANERS)

Hi ha dies redons com avui. Quedo amb l'Antoni de cal Planers perquè m'ensenyi el camí que va de casa seva a la carretera al coll de Port. Un plaer anar amb gent que es coneix el país com la palma de la mà. M'ensenya també l'Espluga Negra on es va sojornar l'avi de la casa durant la Guerra Civil. Tinc informació al voltant dels maquis de la vall de Tuixent i he pensat fer una entrada especifica recollint aquesta informació. AQUÍ

Cal tenir present que aquest itinerari passa per una casa particular i cal respectar als estadants. Podeu passar per fora de la casa i saludar, si els veieu. Segur que en aquest cas sereu ben rebuts. No feu com uns excursionistes mal educats que van malmetre les gallines amb els seus gossos. Tota la vida la comunitat excursionista hem estat respectuosos amb la gent del país perquè vinguin una parella de brètols i ens tirin la fama per terra.

VALORACIÓ: Excursió superba feta amb n'Antoni dels Planers per una raconada insòlita.

DIFICULTAT: Baixa, encara que per un sender perdut que ens obliga a anar camp a través força estona. ITINERARI CIRCULAR

TEMPS: 1 hora 57 minuts

LONGITUD: 4,62 kilòmetres

DESNIVELL: 300 metres.

Aparquem davant de Cala Marí (cal Jan) en el km 38de la carretera de La Coma a Tuixent (C-462). Agafem el camí d'accés a Planers (recordeu accés restringit).

2 min Deixem el camí principal i agafem el camí de la dreta (veure track de tornada).

7 min Ens situem damunt de la casa de Planers amb una meravellosa panoràmica sobre l'entorn. Voltem per damunt de la casa cap a ponent.

10 min Trobem l'antic camí poc fressat que anem seguint. Coordenades UTM: 31T  x=381857  y=4673247

25 min Arribem a l'Espluga Negra on es va sojornar els emboscats que no volien anar a la guerra per allà l'any 1938. Hi ha alguns murs que protegia de la inclemència. A les parets es veuen fumejades encara que en aquells moments no es podia fer foc per no ser vistos ja que havia partides de carabiners recorrent el Solsonès que era una comarca on havia molts emboscats.. És troba amagat en una cinglera que hi ha entre la carretera i la muntanya. Indret ben amagat. Coordenades UTM:31T  x=381555  y=4673328. Continuem per la vora de la cinglera.

38 min Sortim a una antiga pista molt desdibuixada. Hi ha una balconada excepcional vers Port del Compte. Seguim la vella pista.

El nostre guia local, l'Antoni (gràcies de tot cor)

50 min Sortim a un marcat revolt de la carretera a Coll de Port. Aquí decidim no arribar-nos a Coll de Port (a uns 300 metres amunt), sinó tirar per un corriol perdedor que puja dret amunt. Tram jabaliner, dret i brut de vegetació.

1 h 13 min Sortim a la pista a prat Parceris procedent de Coll de Port. Anem a la dreta. Més informació de la pista des de Coll de Port a la serra del verd aquí.

1 h 21 min Prat Parceris, obert a la muntanya, envoltat de boscos. Anem seguint la pista.

1 h 43 min Deixem el camí principal i anem a l'esquerra per veure la barraca del Rectoret on comença un corriol que seguirem en una propera caminada. Saltem entre marges per anar a buscar el Pou de les Llenes que resta damunt d'un camí carreter. Es un pou d'un metre de fondària que ara roman sec. Hi ha una porteta de fusta que tanca l'accés. Coordenades UTM: 31T  x=382227  y=4673324 Anem a veure el Colombo i l'El·la que son un ruc i una euga de la casa. Descendim per la pista.

1 h 47 min La pista s'enfila cap a Planers, ens acomiadem de l'Antoni i agafem el trencall de l'esquerra.

1 h 57 min Arribem a l'aparcament de Cala Mari.