SEDUCCIÓ PER LES MUNTANYES DE PRADES: ROCA FORADADA I EL TOSSAL DE BALTASANA (100 CIMS FEEC)

Les Muntanyes de Prades és un paratge encisador. Ara feia temps que no hi anava, l'agenda no dona per anar a tot arreu. Després de llegir el llibre de Joan Escalé ARCS, FINESTRES I PONTS NATURALS de SUA Edizioak m'ha reeixit el plaer de descobrir aquestes  meravelles geològiques dels Arcs naturals.
He visitat aquests forats: Ull de ciclope, arc natural de la Cunarda, El poble de Foradada (Noguera), Roca Foradada del pas de la Savina, Cova de la Roca Foradada del Montsec, Malanyeu: Grau del Pigot, el Castell de Josa del Cadí, l'Agulla Estrambòtica de Coll de Port, el Salt de la Núvia de l'Espluga de Cuberes, Arco Natural de la Ermita de la Pena (Fuerteventura), Roca Foradada de l'ermita de la Pertusa, Pont natural del Castellot del Montsec...
Avui volia visitar la roca Foradada de Prades que desconeixia. Com l'excursió és curta i l'he volgut completar-la amb l'ascensió al tossal de la Baltasana. Enllaçar aquests dos elements no ha estat fàcil ja que havia trams sense sender. Caminar per la boscúria sempre presenta  problemes d'orientació, sort que seguia un track d'un excursionista que coneix molt bé la zona però no sempre va per camí.

VALORACIÓ: Recorregut que permet gaudir dels dos elements més rellevants de les Muntanyes de Prades.

DIFICULTAT: Baixa encara que hi ha un tram sense sender. Hi ha força cruïlles que van enllaçant recorreguts molt concorreguts.

TEMPS: 3 hores.

LONGITUD: 9,6 km.

ITINERARI CIRCULAR

DESNIVELL: 330 metres.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI:

Com he trobat rovellons he anat amb un ritme lent, així que he preferit posar les distàncies. Hi ha moltes cruïlles i no sempre les he pogut situar en la descripció per la qual cosa recomano seguir el track.

Ens situem a la plaça d'entrada al nucli de Prades i agafo el Carrer de Sant Roc i el Camí vell de l'Ermita marcat com Camino Natural del Ministerio de Medio Ambiente (sense comentaris).

0,5 km Ermita de Sant Antoni, ben arranjada. Té un cert caire de turisteo amb tot massa endreçat. La roca té aquest bell color vermell característic de Prades.

1,3 km A la dreta marxa el camí a l'ermita de l'Abellera (visita obligada). Nosaltres tiren recte, per camí menys fresar, que davalla al barranc de les Comes.

1,5 km Sortim a una pista que ve també del poble - i més directe - Anem a la dreta.

1,7 km Arribem al Llac de Roca Foradada, amb una font al peu. A l'esquerra hi ha la Roca Foradada. Obertura d'uns 8 de llarg per una 3 d'alt sobre una roca espectacular, entorn meravellós.. Pel darrera, amb cura, es pot grimpar fins al forat. Per davant de l'arc natural surt el camí. Vam agafar els corriols que surten pel darrera i ens vam extraviar i vam anar asalvatjats fins retrobar el sender.

2,2 km Fem cap a una pista que seguim per la dreta.

2,5 km Passem per la vora d'un cotxe vell al costat d'una pleta per tancar el ramat.. El sender esdevé perdedor pel pas dels animals pujant pel coster de l'esquerra en diagonal

2,8 km Ens incorporen a una pista. Ja hem passat el tram "creatiu" del recorregut. Ara tot serà senders i pistes. Estem a la partida dels Pics i comencem a trobar primer fredolics i després rovellons.

3,5 km Fem cap a una pista més fressada. Anem a la dreta però als pocs metres agafem un sender a l'esquerra.

4,2 km Enllacem amb els circuits de Caminos Naturales i la seva senyalització a les Muntanyes de Prades. Davallem a l'esquerra, podem fer una drecera.

4,5 km Anem a la dreta deixant al costat la bassa de la font de la Salut. Aviat la pista i agafem per un sender costerut entre un bell bosc.

5,6 km Fem cap a la pista dels Plans i anem a l'esquerra.

5.9 km Nova cruïlla. Anem a 'esquerra.

6,2 km Davant tenim el tossal de la Baltasana. Un ramal davalla cap al coll del Bosc. Recomanem pujar al tossal.

6,7 km Arribem al majestuós cim de la Baltasana (o Balsadana). té una panoràmica excepcional. Hi una taula d'orientació. La darrera vegada que hi vaig estar havia un guarda forestal que em va afirmar que des d'aquí dalt es podia veure la Seu Vella de Lleida. Vèrtex geodèsic escalonat i si us agrada grimpar heu de pujar-hi. Al costat hi ha una antiestètica caseta. Per darrera surt un corriol que seguim marcat com a GR (marques blanques i vermelles). Els primers metres són costeruts.

7,2 km Sortim a una pista procedent del coll del Bosc. Anem a l'esquerra. Ara tot en baixada i de bon seguir.

8,5 km Abandonem la pista i agafem un sender.

9 km Primeres cases de Prades.

9,6 km Portal al nucli històric de Prades.