PELS EMBOSCATS DE TUIXENT (preparant la Caminada Popular de la Festa Major)

Entrada al forat del Solà

Cada any organitzo una caminada popular per Tuixent amb la Comissió de Camins de Tuixent. Enguany m’he decidit a muntar un recorregut que enllaci els tres indrets que conec on es van amagar durant la Guerra Civil i donar publicitat d’aquesta dramática situació. D’aquesta forma acabaré d’enllestir el tema.

VALORACIÓ: Recorregut de Memòria Històrica que ens permet visitar els tres indrets que tenim localitzats on es van amagar els Emboscats: Soldats cridats de lleva però que no van voler anar a la Guerra Civil.

DIFICULTAT: Baixa, encara que la  baixada a l'Espluga de Cabanil cal tenir present que cal grimpar.

LONGITUD: 8,2 kilòmetres

Descripció del recorregut:

Surto de la plaça de Dalt o del Cadí, davant de l’ajuntament, i vaig a la font del Coll i agafo el carrer que davalla del poble. Era l’entrada original del camí que venia de Coll de Port. Tiro avall.

2 min. Travesso la carretera. Vaig planejant. Deixo el camí que davalla al Molí Vell i remunta a Coll de Port (Camí ral a Solsona).Travesso un nou camí que va la granja del Cinca. Nova cruïlla, avall va a la pista poliesportiva però anem amunt a cercar la carretera que travessem per pujar a l’altra granja del Cinca. Abans d’arribar-hi girem a la dreta per agafar el camí a Gósol.

16 min Sortim a la carretera. A l’esquerra va el camí als Planells del Sastró i a Gósol. Sortim a la carretera i baixem al pont del Regatell.

18 min Font del Regatell, segueixo la pista cap al coll de Mola.

20 min A la dreta surt el camí de la Teuleria o de Gaballols per on tornarem després.

22 min Torrent de la Teuleria. Abandonem la pista i pugem pel barranc. Primer hi ha un senderó que mena a un prat però aviat retrobem el barranc que seguim amunt. Aviat pugem per l’altre costat. El barranc de la Teurleria va funcionar molt temps com a indret on llançar escombraries i encara es veu de tot per terra. Pujada dreta.

31 min Fem cap al camí de la Teuleria o de Gaballols. Anem avall.

33 min Espluga del Quico que queda uns 12 metres per damunt nostre. Cal fer una petita grimpada per accedir. Té una fondària d’uns 8 metres i hi ha restes que algú va deixar. Coordenades UTM:31T  x=382527  y=4675096

Retornem al camí i tirem avall.

41 min Sortim a la pista del coll de Mola, per on hem pujat abans. Anem pel camí d’abans cap a Tuixent.

56 min Passat el trencall de la Granja del Cinca agafem un trencall costerut que ens deixa a la carretera que seguim cap al poble.

1 h Escola. Agafem el camí que puja cap als xalets de la Barceloneta. Un cop superades totes les cases, surt pel davant el camí del Cable. Just en aquest punt anem a l’esquerra (min) i entrem en una finca particular tancada per una tanca de filats.

1 h 02 min En l’extrem del solar hi ha uns boixos que amaguen l’entrada de la cova delCabanil. La baixada és exposada. Coordenades UTM: 31T  x=381923  y=4676677

1 h 04 min Retornem cap avall. Agafem un camí descendent que travessa unes cases caigudes de la barriada del Raval.

1 h 07 min Sortim al camí del Pont dels Vinyals. Baixem a la dreta.

1 h 14 min Pont dels Vinyals que travessem i sortim a la carretera a Josa. Anem a l’esquerra. Aviat agafem un camí carreter que surt a la dreta. Estem al camí del Solà que fa un parell de marrades i entra a una gran esplanada situada sota el Cingle del Sola`. Anem seguint la pista que cada cop es veu més colgada de vegetació.

1 h 30 min Arribem a un noguer que ens serveix per indicació que hem de girar a la dreta. Resseguim un camí envaït per l'herbassar.

1 h 35 min Arribem a una pedra solitària que ens serveix de referencia. La voltem i seguim unes fites que s’endinsen per l’esquerra.

1 h 40 min Espluga del Solà situada sota unes pedres caigudes. Té una profunditat d’uns dos per tres metres. Hi ha una obertura recoberta de pedres. Sembla ser que abans des d’aquesta finestra es podía veure el poble. Ara roman tapades per arbres. Coordenades UTM: 31T  x=381297  y=4676934

Retornem pel camí d’anada fins al pont de Vinyals (2 h).

2 h 2 min Drecera per on hem baixant venint del Cabanil. Seguint pel camí encimentat.

2 h 9 min Bifucació de camins. Anem a la dreta. Primeres cases del poble. Deixem el carrer principal que davalla i agafem un que surt recte.

2 h 11 in Font de cal Serni. Seguim amunt.

2 h 14 min Plaça Major. Agafem un carrer costerut que s’inicia al costat de la font.

2 h 15 min Plaça de dalt o del Cadí on hem iniciat el recorregut.

Entrades populars d'aquest blog

WOW 16a CAMINADA POPULAR DE TUIXENT: ELS EMBOSCATS

PELS CIMS OBLIDATS: TUC DE SABURO

L'IMPRESSIONANT CAMÍ D'ALINS A TOR

DOCUMENT: NOVETAT SUPERBA SOBRE EL LLISTAT PRESONERS SEU VELLA

FUGIR DEL PARC D'ATRACCIONS: ITINERARI PEL PONT DEL CLOP

PREPARACIÓ SORTIDA TRAVESSA PIRINENCA: HOSPITAL DE BENASC - COLL DELS ARANESOS - REFUGI D'ARTICA DE LIN - COLL DE TORO - HOSPITAL DE BENASC

ELS EMBOSCATS DE TUIXENT: ESPLUGA DEL SOLA - ESPLUGA DEL QUICO - CABANIL

L’AVET MONUMENTAL DEL BARRANC DE LA FOU, AL VESSANT AMAGAT DEL CADI

MERAVELLA GEOLÒGICA: ARCS DE L'ARRIU MALO (BERET)