CAP DEL VERD (100 CIMS): PER LA CARENA I RETORN PER LA CABANA DE LA JAÇA

L'ascensió a la serra del Verd és una meravella per la seva excepcional panoràmica on convergeixen el Solsonès, l'Alt Urgell i el Berguedà. He pujat per diferents indrets: Serra del Verd per la carena i retornpel portell de l’Os, Serra del Verd des del Coll de Port, Serra delVerd des de Tuixent per la Plana, Serra del Verd per la canal delsCingles de les Feus, Serra del Verd per la canal Vella….ja veieu un munt d’alternatives però en acabar la primera sortida en Carles Alestuey em comenta que va tornar del Cap del Verd per un altre camí…M’ha faltat temps per descubrir aquesta nova proposta que em sembla ben interessant ja que recorrer un bell bosc de pi negre.

VALORACIÓ: La forma més d'ascendir al Cap del Verd (100 cims), una muntanya amb una excepcional panoràmica.

DIFICULTAT: Baixa.

TEMPS: 2 hores 35 minuts

LONGITUD: 8,9 km

Descripció de l’itinerari:

Aparquem al coll de Mola (1818 m.) que uneix Gósol amb Tuixent. Abans la comunicació entre aquestes dues localitats passava per aquí dalt mentre que actualment passa pel coll de Josa, més baix, però més llarg en quilòmetres. Es puja per una pista aceptable a uns 9 km des de Tuixent i uns 8 des de Gósol. La seva carena constitueix la partió entre les comarques de l’Alt Urgell a ponent i el Bergadà a llevant. El Pedraforca s’imposa en el vessant del Bergadà i no ens deixarà durant tota la carena; com sempre ferm i valent. La nostra mirada no es pot estar d’aguaitar-lo.

Pugem per la pista del davant entre un bosc de pins.

7 min Arribem a la pista principal que creuem seguint un antic carrerany forestal. Tornarem per la dreta en acabar la ruta.

14 min El camí forestal es bifurca. En la pujada que vam fer anterior vam pujar recte amunt per una ferma pujada. Aquest cop he triat agafar el trencall de la dreta. Acaba desapareixen però vaig entre pins i ginebrons muntanya amunt.

40 min Arribem al pla de la Font. Per la dreta puja el camí del Portell per on davallarem a la tornada. Per l'esquerra davalla el camí a la cabana de la font.

Pugem pel coster del davant. Anem al recte deixant l’antiga pista totalment desdibuixada.

53 min Fem cap a la pista que seguim a l’esquerra. Més enllà deixem la pista per la dreta i anem planejant-pujada per retrobar la pista ascendent. Seguim els solcs que ha obert l’accés de vehicles. Fem cap a la carena sumital i anem pel Prat Nival.

1 hora 20 min Cim del Cap del Verd amb una panorámica excepcional, on destaca el Pedraforca acompanyat per la serra del Cadí que vetlla la seva retaguarda. A llevant la serra d’Ensija, amb el cim del Gallina Pelada. Al fons el Montseny, sant Llorenç del Munt i Montserrat. A migdia la serra de Busa. A llevant, Port del Comte. En aquest vèrtex s’uneixen les comarques de l’Alt Urgell, Bergadà i el Solsonès. Hidrogràficament fan de divisòria entre les aigües del Llobregat i el Segre.

Iniciem el camí de tornada pel camí de tornada.

1 h 52 min Pla de la FontAnem a la dreta seguint una pista per llevant, però preferim cercar un baixador directe.

1 h 57 min Arribem a la font del Verd que roman seca (estiu 2024). Hi ha un gran com metàl·lic i nombrosos tubs negres malmesos. Segurament si es condiciones l’entrada d’aigua al com encara funcionaria com recull d’aigua.

2 h 3 min Cabana de la Jaça o del Verd, en un racó impressionant de construcció senzilla però vàlid com a refugi per aixoplugar-nos i fins i tot per passar la nit en la muntanya. Del costat de la cabana surt un camí marcat amb pintura groga. Hi ha algun tram on cal seguir amb cura el carrerany. Fem cap a un camí de desboscar que pren ja la direcció descendent.

2 h 29 in Sortim a la pista al Verd que seguim per la dreta, avall.

2 h 35 min Arribem al coll de Mola

Entrades populars d'aquest blog

WOW 16a CAMINADA POPULAR DE TUIXENT: ELS EMBOSCATS

PELS CIMS OBLIDATS: TUC DE SABURO

L'IMPRESSIONANT CAMÍ D'ALINS A TOR

DOCUMENT: NOVETAT SUPERBA SOBRE EL LLISTAT PRESONERS SEU VELLA

FUGIR DEL PARC D'ATRACCIONS: ITINERARI PEL PONT DEL CLOP

PELS EMBOSCATS DE TUIXENT (preparant la Caminada Popular de la Festa Major)

PREPARACIÓ SORTIDA TRAVESSA PIRINENCA: HOSPITAL DE BENASC - COLL DELS ARANESOS - REFUGI D'ARTICA DE LIN - COLL DE TORO - HOSPITAL DE BENASC

ELS EMBOSCATS DE TUIXENT: ESPLUGA DEL SOLA - ESPLUGA DEL QUICO - CABANIL

L’AVET MONUMENTAL DEL BARRANC DE LA FOU, AL VESSANT AMAGAT DEL CADI

MERAVELLA GEOLÒGICA: ARCS DE L'ARRIU MALO (BERET)