PERSEVERANT: MARCANT EL GR3: SENTERADA A LES ESGLESIES

Continua el repte de marcar el GR3 per les comarques del Pirineu. L'altre dia vam fer de Viu de Llevata a Pont de Suert, i el Joan Nadal i el Joan Ramon Amorós van pintar D'Adons a Viu de Llevata. Avui farem de Senterada a les Esglésies i ells de les Esglésies a Massivert ja que hi ha algun problema per trobar el camí millor per arribar a Malpàs.

El nostre recorregut és bestial, humanitzada, en el sentit que anem passat per petits pobles, alguns abandonats i alguns amb pocs resistentes. És una genuïna etapa de GR, travessant valls i llogarrets. El camí coincideix amb l'itinerari per etapes d'Els 5 llacs que han fet una feinada de bon marcatge que nosaltres hem reforçat amb pintura blanca i vermella.

CARACTERÍSTIQUES:

Recorregut que ens permet descobrir bells llogarrets del Pallars mig abandonats.

Valoràció. Alta.

Dificultat: Moderada

Desnivell: +740 metres - 450 metres.

Temps: 4  hores 25 minuts.

Itinerari lineal.

Anem a l'extrem del poble de Senterada seguint la carretera a la Vall Fosca. Aquí trobem un carrer que puja a mà esquerra que seguim tot pujant.

4 min Darreres cases enlairades del poble. Seguim un camí carreter.

8 min Arribem als dipòsits de la vila.

10 min Agafem un sender que surt a mà dreta. Anem per un bell topan entre boscos.

33 min Sortim a la carena, que seguim a mà dreta.

48 min El camí esdevé una camí carreter.

1 h 06 A l'esquerra hi ha el camí que puja a l'ermita de Sant Maria de Bellera. Des de lluny sembla que hagi estat arranjada ja que té un sostre nou. Seguim el camí de l'ermita.

1 h 09 min Ermita de Santa Maria que sembla que va tenir una primera empenta de reconstruir-la però de sobte es va aturar i està a mig reconstruir amb el material de l'obra per allí al mig. Llàstima. Gaudeix d'una visió superba. Retornem al camí

1 h 17 min A mà dreta davalla el camí al pont del Diable (15 min)  i al poble d'Estavill. És molt interessant baixar-hi a visitar el pont que com sempre té la seva llegenda amb el joc del diable amb una noia que cada dia havia de fer un gran revolt i el dimoni li va dir que li faria el pont en un dia a canvi de la seva ànima i la noia veiem que no faria aquest prodigi se la va jugar... el diable estava a punt de fer en menys de 24 hores el pont .... però l'atzar diví va fer que per allí passes un monjo que es va signar davant d'aquest gran prodigi i lucifer va haver de marxar al món de les tenebres després de fallir en el seu intent.

Seguim per la pista en pujada. Ens anem apropant al poble de la Bastida de Bellera. El poble està tristament en runes.
1 h 27 min La Bastida de Bellera, ubicada en un cimal amb una visió espectacular sobre la zona.
1 h 31 min Font del poble.
1 h 50 min Coll de Fades (1267 m.). Sortim a una carretera de muntanya. Anem a l'esquerra. A la dreta aniríem a Santa Coloma d'Erto.

2 h 08 min Passem pel llogarret d'Erto.
2 h 18 min Borda de Berto.
2 h 39 min Trencall. Abandonem l'asfalt i agafem un torrent ascendent. Cala estar molt atent a les marques ja que el camí no es gaire evident malgrat l'esforç que han fet la colla d'Els 5 llacs.

2 h 44 min Abandonem la barrancada i sortim per l'esquerra.

2 h 51 min Passem per darrera del llogarret de Vilella. Continuem per la carretera.

2 h 53 min Abandonem l'asfalt i agafem un sender per la dreta.

3 h 0 6 min Comença la baixada sobtada cap a la vall de les Esglésies.

3 h 12 min Travessem una pista.

3 h 16 min Sortim a una pista que seguim descendent.

3 h 24 min Sortim a l'antiga fàbrica de ciment de Xeralló. Anem a l'esquerra.

En una placeta agafem un baixador que hi ha a la dreta. Cartell. Passem per la vora d'un parc infantil.

3 h 28 min Travessem el riu de les Esglésies per una palanca. Remuntem per la vora de l'antiga fàbrica.

3 h 39 min Cases més elevades de Xerallo. En l'extrem superior agafem un sender.

3 h 52 min Arribem a l'ermita de la Mare de Déu de Castellgermà d'estructura senzilla. Al costat hi ha la resta del castell encinglerat.

Baixem per l'altre costat del collet cimadal i travessem dos torrents.

4 h 08 min Travessem una pista i poc després passem al costat de la borda del Narcís.

4 h 11 min Creuem un barranc i ens trobem amb una pista que seguim.

4 h 14 min Sortim a la carretera. Anem a l'esquerra.

4 h 25 min Entrem al poble de Les Esglésies i final de la nostra etapa. Hi ha una font on netegem els pinzells fins la propera setmana.