INTEGRAL 2 A LA SERRA D'ALTERA (CAP DE PONT DE SANT OISME)

Fa un parell de mesos vaig fer un tomb circular per la serra d'Altera (integral 1) (o itinerari no circular per la barrancada de Montnar) però vaig pujar un tram " molt jabaliner" no recomanable i creia que tenia una solució millor. I a més, vaig veure, mirant google maps, que per la carena de la serra d'Altera havia també fortificacions. Així que he decidit tornar a visitar la zona (i encara em queda llocs pendents d'exploració).

VALORACIÓ: Excursió integral del Cap de pont de Sant Oïsme resseguint les nombroses fortificacions (parapets) franquistes defensant aquesta estratègica posició.

DIFICULTAT: Moderada (trams sense camí), encara que la pujada a la carena és complexa per la vegetació dominant. Es pot evitar fàcilment la pujada, seguint per la pista.

TEMPS: 3 hores 40 minuts

LONGITUD: 6,41 km

BREU INTRODUCCIÓ HISTÒRICA:

En caure el front de l'Aragó (març de 1938) els franquistes van arribar fins al front del Segre  (abril de 1938) on van aturar la progressió, però puntualment van aprofitar per bastir uns estratègics caps de pont. Punts on travessaven el riu, generalment aprofitant ponts que no havien estat destruïts en la retirada republicana. S'ocupaven espais en l'altra vessant i per on nou mesos després aprofitar per fer l'Operació final de Catalunya amb  l'avançament feixista (desembre de 1938)  i donant fi al front del Segre i ocupant la totalitat de Catalunya.. Havia el cap de pont de Serós, el cap de pont de Balaguer (amb el Merengue), el cap de pont de Sant Oisme, el cap del pont del Montsec i el cap de pont de Tremp. El petit cap de pont de Sant Oisme tenia com a missió protegir la carretera que pujava a la Vall d'Aran - en aquell moment la única, ja que no estava obert el túnel de Vielha i només es podia fer pel pont de la Bonaigua. Quan anem tornant de l'excursió podreu veure la carretera a Tremp i comprendreu perquè es van ocupar aquestes alçades.

Ens situem en l'aparcament del Càmping Zoodiac (tristament tancat) en el km 65,9 de la carretera C-13 de Balaguer a Tremp pel Doll. Seguim una pista a llevant. Cartell prohibint el pas... un camí públic prohibit! On hem arribat. Passeu.

3 min

Deixem la pista i agafem un sender no gaire evident que puja fent ziga-zagues seguint la línia elèctrica. És un bell camí empedrat seguint les torres de la llum. Es nota que té una antigor, segurament bastit als anys 1914 quan s'han acabat de construir centrals com la de Sant Antoni a Tremp.

45 min Sortim a una pista i abandonem per la dreta la línia elèctrica.

55 min Sortim a un camp amb el corral del Batlle Vell. A l'esquerra podem adonar-nos d'un darrer parapet protector de la posició del cap de Pont. Coordenades UTM: 31T  x=322778  y=4651551. Més enllà hi ha un mur ple d'espitlleres a l'esquerra del camí. Panoràmiques excepcionals sobre el Montsec d'Ares i de Rúbies.

1 h 08 min En un revolt de la pista fem una drecera per baixar en la pista inferior. Deixem a l'esquerra una cabana.

1 h 12 min Abandonem la pista i tirem amunt entre corriols que ens ajuden a guanyar alçada. Si no volem "marranades arbustives" podem anar per la pista on sortirem aviat.

1 h 23 min Fem cap a la carena d'Altera (684 m.) on trobem els primers parapets que estan orientats cap a Fontllonga que distinguir al sud, sota les mans republicanes. Coordenades UTM: 31T  x=323408  y=
4651018. Tota la carena es plena de fortificacions però la progressió és molt complexa per la vegetació. Cal ser reencarnació de porc senglar per avançar per aquest terreny.

1 h 40 min Cansat de compartir la meva vida amb les carrasques decideixo abandonar la progressió - hauré de tornar amb més moral - i baixo cap al nord cercant el millor pas.

1 h 53 min Sortim a la pista i la seguim a la dreta (est).

2 h Collada amb una construcció a l'esquerra, penso que era una cabana, més que una fortificació. Agafem un corriol poc dibuixat que surt a l'esquerra. Hi ha una petita fita que ens indica el pas. De fet no es tracta d'un sender si no d'un bon baixador.

2 h 17 min Collada (563 m.). Al costat hi ha uns parapets avançats protegint el pas. Possició d'alt risc.

Ens encarem vers un pas en la cinglera.

2 h 24 min Pas que em de grimpar, fent anar les mans. Es més fàcil del que pot semblar de lluny. És l'únic pas viable per ascendir a la carena. Coordenades UTM: 31T  x=323965  y=4651462

Ens trobem en una carena que està farcida de construccions defensives del cap de pont de Sant Oïsme. Constitueix un dels emplaçaments més espectaculars del front del Segre i de la comprensió de l'absurd de la guerra. Cal anar per la vora del cingle per contemplar els parapets defensius. No parem de fer fotos i més fotos que ja hem fet d'altres vegades.

3 h 09 min Fem cap al camí del barranc de Montnar. Coordenades UTM: 31T  x=324215  y=4651840. Anem a l'esquerra pel sender, vorejant la barrancada.

3 h 30 min A la dreta ens queda el baixador al barranc de Montnar (indret idíl·lic per banyar-se a l'estiu). Sortim a una pista que seguim. Aviat enllacem amb el camí de pujada.

3 h 40 min Arribem a l'aparcament del càmping Zoodiac.